Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/117254
Title: Bilingual Education and Training Courses Abroad: Key Factors for Linguistic Success
Other Titles: Educación bilingüe y cursos formativos internacionales: factores clave para el éxito lingüístico
Authors: Palacios-Hidalgo, Francisco Javier
Gómez-Parra, María Elena
Espejo-Mohedano, Roberto
Huertas-Abril, Cristina A.
UNESCO Clasification: 5701 Lingüística aplicada
570111 Enseñanza de lenguas
5802 Organización y planificación de la educación
Keywords: Enseñanza bilingüe
Éxito
Estudios en el extranjero
Lenguas
Bilingual education, et al
Issue Date: 2022
Journal: El Guiniguada 
Abstract: La educación bilingüe/multilingüe se ha extendido en España debido a su potencial para el aprendizaje de lenguas. Sin embargo, pocos estudios examinan las percepciones sobre el éxito lingüístico (como combinación de competencia intercultural, empleabilidad y movilidad) de los egresados de estos programas y el efecto de realizar cursos formativos en el extranjero. Este artículo analiza si la participación en cursos de formación en otros países y en enseñanza bilingüe/multilingüe condiciona las percepciones sobre el éxito lingüístico de los graduados de programas bilingües/multilingües. El estudio utiliza una encuesta online mediante Facebook Audience Insights. El 19,2 % de los encuestados afirma haber participado en programas bilingües/multilingües y el 38,6 % declara haber realizado cursos en otro país. Se revela mayor éxito lingüístico autopercibido entre los egresados de programas bilingües/multilingües y de dichos cursos, y animan a seguir investigando sobre el potencial de estos programas y las experiencias formativas en el extranjero.
Bilingual/multilingual education has become widespread in Spain due to its potential for language learning. However, few studies examine bilingual/multilingual education graduates’ perceptions of their linguistic success (in terms of intercultural competence, employability, and mobility) and whether participation in training courses abroad contributes to it. This paper analyses whether participation both in Spanish bilingual/multilingual programs and training courses abroad affects bilingual/multilingual education graduates’ perceptions of linguistic success. A webbased survey is used for data gathering through Facebook Audience Insights for sample selection. 19.2% of respondents claim having participated in bilingual/multilingual programs, whereas 38.6% declare having taken part in training courses abroad. Findings reveal that participants in Spanish bilingual/multilingual education and training courses abroad consider themselves more linguistically successful than their counterparts. This encourages further research on the potential of both Spanish bilingual/multilingual programs and study abroad experiences.
URI: http://hdl.handle.net/10553/117254
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2022.502
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 31, p. 16-27, (2022)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (578,54 kB)
Show full item record

Page view(s)

90
checked on Nov 16, 2024

Download(s)

35
checked on Nov 16, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.