Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/115073
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGuerra Santana, Mónica Francisca-
dc.contributor.authorRodríguez Pulido, Josefa-
dc.contributor.authorArtiles Rodríguez, Josué-
dc.date.accessioned2022-06-09T15:55:54Z-
dc.date.available2022-06-09T15:55:54Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn2014-3575-
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/115073-
dc.description.abstractCommunication allows the interrelationship of family members and has an influence on the personal and social adjustment of offspring. This research paper analyzes the types of family communication that exist between parents and their offspring and the sources of personal and social support available to university students. The link between the gender and the search for parent-offspring support variables are studied against the types of family communication. A quantitative analysis has been performed based on a descriptive, correlational and comparative design, and taking 906 students from a European university as the sample. The results indicate it was found that, overall, university students had a positive relationship with their parents. It was further discovered that daughters develop more negative behaviors and hurtful attitudes toward their mother than sons. University students tend to value and turn to different sources of support depending on the issue they wish to solve, with differences being noted based on gender. We conclude that university students have an open and satisfactory friendly relationship with both their parents, and value the family support they receive positively when they have personal and social problems.-
dc.description.abstractLa comunicación permite la interrelación entre los miembros de la familia e influye en el ajuste personal y social de los hijos/as. Esta investigación examina el tipo de comunicación familiar entre padres/madres e hijos/as y las fuentes de apoyo personal y social que tienen los universitarios. Se estudian las relaciones entre las variables género y búsqueda de apoyo padres/madres e hijos/as con los tipos de comunicación familiar. Realizamos una investigación cuantitativa, con diseño descriptivo, correlacional y comparativo, en 906 estudiantes de una universidad europea. Los resultados indican que chicos y chicas universitarios mantienen una buena comunicación con sus padres y madres. Las chicas, desarrollan conductas más negativas y actitudes hirientes con su madre a diferencia de los chicos. Los universitarios valoran y tienen diferentes fuentes de apoyo según el problema que quieran resolver, encontrándose diferencia según el género. Concluimos que los universitarios mantienen una comunicación familiar abierta y satisfactoria con ambos progenitores, valorando el apoyo familiar de manera positiva ante un problema personal y social.-
dc.languageeng-
dc.relation.ispartofInternational Journal of Sociology of Education-
dc.sourceInternational Journal of Sociology of Education [ISSN 2014-3575], v. 11(2), p. 96-127-
dc.subject.otherPersonal support-
dc.subject.otherSocial support-
dc.subject.otherFamily communication-
dc.subject.otherHigher education-
dc.subject.otherUniversity students-
dc.subject.otherApoyo personal-
dc.subject.otherApoyo social-
dc.subject.otherComunicación familiar-
dc.subject.otherEducación superior-
dc.subject.otherEstudiantes universitarios-
dc.titleCommunication between Parents and their University Offspring and Sources of Personal and Social Support-
dc.title.alternativeComunicaciones Padres e Hijos Universitarios y Fuentes de Apoyo Personal y Social-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Article-
dc.identifier.doi10.17583/rise.8813-
dc.identifier.scopus85133280674-
dc.identifier.isiWOS:000800709700001-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.authorscopusid57216865512-
dc.contributor.authorscopusid57204888960-
dc.contributor.authorscopusid57196004786-
dc.identifier.eissn2014-3575-
dc.description.lastpage127-
dc.identifier.issue2-
dc.description.firstpage96-
dc.relation.volume11-
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicas-
dc.type2Artículo-
dc.utils.revision-
dc.date.coverdateJunio 2022-
dc.identifier.ulpgc-
dc.contributor.buulpgcBU-EGB-
dc.description.sjr0,457-
dc.description.sjrqQ2-
dc.description.esciESCI-
dc.description.fecytqQ4-
dc.description.fecytpuntuacion26,78-
dc.description.dialnetimpact0,677-
dc.description.dialnetqQ1-
dc.description.dialnetdD2-
dc.description.miaricds4,5-
dc.description.erihplusERIH PLUS-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR G9-Historia, economía y sociedad-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.deptGIR G9-Historia, economía y sociedad-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.deptGIR G9-Historia, economía y sociedad-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.orcid0000-0003-3011-276X-
crisitem.author.orcid0000-0003-0195-0801-
crisitem.author.orcid0000-0002-2492-2486-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Ciencias Históricas-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Ciencias Históricas-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Ciencias Históricas-
crisitem.author.fullNameGuerra Santana, Mónica Francisca-
crisitem.author.fullNameRodríguez Pulido, Josefa-
crisitem.author.fullNameArtiles Rodríguez, Josué-
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (464,37 kB)
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.