Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/114936
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dc.contributor.authorMora-Rioja, Arturoen_US
dc.date.accessioned2022-06-02T07:28:47Z-
dc.date.available2022-06-02T07:28:47Z-
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.issn2386-8635en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/114936-
dc.description.abstractJoseph Conrad’s novella Heart of Darkness (1899) addresses the brutality underlying Europe’s colonisation of Africa. Its film adaptation, Apocalypse Now (1979), shows the US Army’s radical practices in the Vietnam War. A comparative study of power relations on both works will help understand the workings of power in extreme sociopolitical circumstances devoid of a democratic environment. This article analyses both cultural products under the theoretical framework of Michel Foucault’s writings on power. Three conceptual nuclei where power relations emanate are scrutinised independently: imperialism and the resulting local resistance; internal hierarchies in colonial organisations; and the role of gender. The analysis shows that absolute power is intolerable, death its ultimate limit, and confession its main liberating mechanism.en_US
dc.description.abstractLa novela corta Heart of Darkness (Joseph Conrad, 1899) aborda la brutalidad existente en la colonización europea de África. Su adaptación cinematográfica, Apocalypse Now (1979), muestra las prácticas radicales acometidas por el ejército de los Estados Unidos en la Guerra de Vietnam. Un estudio comparativo sobre relaciones de poder en ambos trabajos ayudará a comprender cómo funciona el poder en circunstancias sociopolíticas extremas. Este artículo analiza ambos productos culturales bajo el marco teórico de los textos sobre poder de Michel Foucault. Tres núcleos conceptuales de donde emanan las relaciones de poder se examinan independientemente: el imperialismo y la resistencia resultante; las jerarquías internas en organizaciones coloniales; y el rol del género. El análisis muestra que el poder absoluto es intolerable, que la muerte es su límite definitivo y que la confesión es su principal mecanismo de liberación.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofPhilologica canariensiaen_US
dc.sourcePhilologica canariensia [ISSN 2386-8635], v. 28, p. 55-70, (2022)en_US
dc.subject6203 Teoría, análisis y crítica de las bellas artesen_US
dc.subject620301 Cinematografíaen_US
dc.subject.otherFoucaulten_US
dc.subject.otherHeart of Darknessen_US
dc.subject.otherApocalypse Nowen_US
dc.subject.otherPoweren_US
dc.subject.otherFilm adaptationen_US
dc.subject.otherPoderen_US
dc.subject.otherAdaptación cinematográficaen_US
dc.titleThe horror of death: A Foucauldian reading of power relations in Heart of Darkness and Apocalypse Nowen_US
dc.title.alternativeEl horror de la muerte: una lectura foucaultiana sobre las relaciones de poder en Heart of Darkness y Apocalypse Nowen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.identifier.doi10.20420/Phil.Can.2022.467en_US
dc.contributor.orcid0000-0003-2291-3321-
dc.description.lastpage70en_US
dc.identifier.issue28 (2022)-
dc.description.firstpage55en_US
dc.relation.volume28en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.description.numberofpages16en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.description.sjr0,197
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item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
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