Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/113887
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Hernández Rodríguez, Josué | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-24T15:49:27Z | - |
dc.date.available | 2022-02-24T15:49:27Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.issn | 2000-3560 | - |
dc.identifier.other | Scopus | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10553/113887 | - |
dc.description.abstract | The proliferation of critical and creative post-porn movements, which vindicate the representation of dissident sexualities under a new feminist, queer and transgender perspective, provide tools of analysis to rethink past literary and audiovisual pornographic productions, as well as to reformulate current ones. In this line of intermediate research, between cinema and literature, an approach to the work of Chilean writer Roberto Bolano is proposed that will allow us to discern whether he can be considered a post-porn author related to the Golden Age of pornographic cinema in the 1970s and 1980s. Two of his stories and a novel will be studied: "Joanna Silvestri", from which a gender reading will be made that problematizes the role of women within an eminently heteronormative industry, obsessed with representing male ejaculation; "Prefiguracion de Lalo Cura", analyzed under a postcolonial perspective of appropriation of subaltern bodies conceived as geographical territories, and Una novelita lumpen, in the field of porn pedagogy. The resulting findings make it possible to establish that Roberto Bolano can indeed be considered a post-porn author by translating the narrative proposals of the Golden Age porn films into his own literary project, with a feminist and post-colonial critical intention. | - |
dc.description.abstract | La proliferación de movimientos críticos y creativos postporno, que reivindican la representación de las sexualidades disidentes bajo una nueva perspectiva feminista, queer y transgénero, proporcionan herramientas de análisis para repensar las producciones pornográficas literarias y audiovisuales pretéritas, así como para reformular las actuales. En esta línea de investigación intermedial, entre el cine y la literatura, se plantea una aproximación a la obra del escritor chileno Roberto Bolaño que permita discernir si se le puede considerar un autor postporno emparentado con la Edad Dorada del cine pornográfico de los años 70 y 80. Se estudiarán dos de sus relatos y una novela: “Joanna Silvestri”, del que se hará una lectura de género que problematiza el papel de la mujer dentro de una industria eminentemente heteronormativa, obsesionada con representar la eyaculación masculina; “Prefiguración de Lalo Cura”, analizada bajo una perspectiva postcolonial de apropiación de los cuerpos subalternos concebidos como territorios geográficos, y Una novelita lumpen, en el ámbito de la pedagogía del porno. Los hallazgos resultantes permiten establecer que efectivamente Roberto Bolaño puede considerarse un autor postporno al trasladar las propuestas narrativas del cine porno de la Edad Dorada a su propio proyecto literario, con una intención crítica feminista y postcolonial | - |
dc.language | eng | - |
dc.relation.ispartof | Moderna Sprak | - |
dc.source | Moderna Sprak [ISSN 2000-3560], v. 115(3), p. 122-141 | - |
dc.subject | 6202 Teoría, análisis y crítica literarias | - |
dc.subject.other | Postporn | - |
dc.subject.other | Feminism | - |
dc.subject.other | Postcolonialism | - |
dc.subject.other | Porn pedagogy | - |
dc.subject.other | Roberto Bolano | - |
dc.subject.other | Postporno | - |
dc.subject.other | Feminismo | - |
dc.subject.other | Postcolonialismo | - |
dc.subject.other | Pornopedagogía | - |
dc.subject.other | Roberto Bolaño | - |
dc.title | Una lectura postpornográfica de Roberto Bolaño: escritura, feminismo y postcolonialismo | - |
dc.title.alternative | A postpornographic reading of Roberto Bolano: writing, feminism and postcolonialism | - |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.scopus | 85129310268 | - |
dc.contributor.orcid | NO DATA | - |
dc.contributor.authorscopusid | 57658970100 | - |
dc.description.lastpage | 141 | - |
dc.identifier.issue | 3 | - |
dc.description.firstpage | 122 | - |
dc.relation.volume | 115 | - |
dc.investigacion | Artes y Humanidades | - |
dc.type2 | Artículo | - |
dc.utils.revision | Sí | - |
dc.date.coverdate | Enero 2021 | - |
dc.identifier.ulpgc | Sí | - |
dc.contributor.buulpgc | BU-HUM | - |
dc.description.sjr | 0,141 | - |
dc.description.sjrq | Q3 | - |
dc.description.ahci | AHCI | - |
dc.description.scie | SCIE | - |
dc.description.ssci | SSCI | - |
dc.description.miaricds | 11,0 | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.fulltext | Con texto completo | - |
crisitem.author.fullName | Hernández Rodríguez, Josué | - |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
279
checked on Oct 5, 2024
Download(s)
163
checked on Oct 5, 2024
Google ScholarTM
Check
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.