Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/112809
Title: El efecto “Bolonia” en las estrategias y estilos de aprendizaje de los estudiantes de Psicología de la Universidad de La Laguna
Other Titles: The “Bolonia” effect on the learning strategies of Psychology students at the University of La Laguna
Authors: Felipe-Afonso, M. Isaura
Plasencia-Pimentel, Andrea
García, Luis Alberto
Castro Sánchez, José Juan 
UNESCO Clasification: 5802 Organización y planificación de la educación
590207 Política educativa
Keywords: Bologna
Learning
Motivation
Strategies
Bolonia, et al
Issue Date: 2021
Journal: Revista De Investigacion En Educacion 
Abstract: The present work aims to establish a comparison in the use of learning strategies between those students who studied psychology before the implementation of the Bologna Plan and those who have done it later following the Bologna Plan. A descriptive experimental study has been carried out with 2.051 students who were in 3rd (Four-years Bachelor) and 4th (Five-years Bachelor) year of Psychology. Cognitive strategies, control strategies in the study, learning styles and motivational strategies were evaluated. A t-Student mean difference test was applied for independent groups. The results show that students with the Bologna Plan use more reproductive and collaborative cognitive strategies, as well as a more superficial and theoretical learning style. Non-Bologna students opt for more productive cognitive strategies, search for alternatives, more autonomous and immersive style and greater use of motivational strategies of concentration and encouragement. Clear differences have been found in relation to the degree of autonomy, elaboration and deepening in the study and motivational habits. These data invite a reflection on the impact of the methodology proposed by the Bologna Plan, its implementation and the profile of the student and professional of Psychology.
El presente trabajo pretende establecer una comparación en el uso de estrategias de aprendizaje entre aquellos estudiantes que realizaron la carrera de Psicología antes de la implantación del Plan Bolonia y aquellos que lo han hecho posteriormente siguiendo el Plan Bolonia. Se ha llevado a cabo un estudio experimental descriptivo con 2.051 estudiantes que cursaban 3º (Grado) y 4º (Licenciatura) de Psicología. Se evaluaron las estrategias cognitivas, de control en el estudio, los estilos de aprendizaje y las estrategias motivacionales. Se aplicó una prueba de diferencias de medias t-Student para grupos independientes. Los resultados muestran que los estudiantes con el Plan Bolonia utilizan estrategias cognitivas más reproductivas y colaborativas, así como un estilo de aprendizaje más superficial y teórico. El alumnado No Bolonia se decanta por estrategias cognitivas más productivas, por la búsqueda de alternativas, muestran un estilo más autónomo e inmerso y mayor uso de estrategias motivacionales de concentración y ánimo. Se han encontrado claras diferencias en relación con el grado de autonomía, elaboración y profundización en el estudio y los hábitos motivacionales. Estos datos invitan a una reflexión sobre el impacto de la metodología propuesta por el Plan Bolonia, su implantación y el perfil del estudiante y profesional de la Psicología.
URI: http://hdl.handle.net/10553/112809
ISSN: 1697-5200
DOI: 10.35869/reined.v19i2.3672
Source: Revista de Investigación en Educación [ISSN 1697-5200],v. 19 (2), p. 145-161, (Enero 2021)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (329,19 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.