Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/111441
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSosa-Alonso, Pedro J.en_US
dc.date.accessioned2021-08-09T07:44:53Z-
dc.date.available2021-08-09T07:44:53Z-
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.issn0211-1608en_US
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/111441-
dc.description.abstractIn the present work we show a reflection and analysis of the cave paintings of anthropomorphic figures made in the rock art places of Gran Canaria. These motifs represented in the rock are distributed in three archaeological sites on the island: Majada Alta, Cuevas de Cubas and Cueva del Moro. Spaces in which we have worked with non-invasive documentation techniques that have helped us to achieve the first digital traces of the pigments that are preserved in their supports. This study has been necessary to know the true morphology of the preserved pigments, which has helped us to understand that the anthropomorphs of each site are different from each other, that there is no style and that each painting station is in a different context. This is interesting data, as it reflects the complexity we face when making links between the different human figures represented, whose meaning, chronologies and motivations do not have to be the same.en_US
dc.description.abstractEn el presente trabajo mostramos una reflexión y análisis de las pinturas rupestres de figuras antropomorfas realizadas en las estaciones rupestres de Gran Canaria. Estos motivos representados en la roca se distribuyen en tres yacimientos arqueológicos de la isla: Majada Alta, Cuevas de Cubas y Cueva del Moro; espacios en los que hemos trabajado con técnicas de documentación no invasivas que nos han ayudado a conseguir los primeros calcos digitales de los pigmentos que se conservan en sus soportes. Este estudio ha sido necesario para conocer la verdadera morfología de los pigmentos conservados, lo que nos ha ayudado a comprender que los antropomorfos de cada yacimiento son diferentes entre sí, que no existe un estilo y que cada estación de pinturas se encuentra en un contexto diferente. Se trata de datos interesantes, pues reflejan la complejidad a la que nos enfrentamos a la hora de realizar vínculos entre las diferentes figuras humanas representadas, cuyo significado, cronologías y motivaciones no tienen por qué ser las mismas.en_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofCuadernos de Prehistoria y Arqueologia de la Universidad Autonoma de Madriden_US
dc.sourceCuadernos de Prehistoria y Arqueologia de la Universidad Autonoma de Madrid [ISSN 0211-1608], v. 47 (1), p. 227-246, (Junio 2021)en_US
dc.subject550405 Prehistoriaen_US
dc.subject550501 Arqueologíaen_US
dc.subject.otherCanarian Archaeologyen_US
dc.subject.otherHuman Figuresen_US
dc.subject.otherRed Pigmenten_US
dc.subject.otherRock Arten_US
dc.subject.otherArte rupestreen_US
dc.subject.otherFiguras humanasen_US
dc.subject.otherPigmento rojoen_US
dc.subject.otherArqueología canariaen_US
dc.titleAnálisis morfológico y contextual de las pinturas rupestres antropomorfas de la isla de Gran Canariaen_US
dc.title.alternativeMorphological and contextual analysis of the anthropomorphic rupestrial paintings of Gran Canaria Islanden_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.15366/CUPAUAM2021.47.1.008en_US
dc.identifier.scopus85111094549-
dc.contributor.orcid0000-0003-0174-2594-
dc.contributor.authorscopusid57226300135-
dc.identifier.eissn2530-3589-
dc.description.lastpage246en_US
dc.identifier.issue1-
dc.description.firstpage227en_US
dc.relation.volume47en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateJunio 2021en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.description.sjr0,177
dc.description.sjrqQ2
dc.description.dialnetimpact0,255
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.dialnetdD2
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.orcid0000-0003-0174-2594-
crisitem.author.fullNameSosa Alonso, Pedro Javier-
Appears in Collections:Articles
Show simple item record
Adobe PDF (5,99 MB)

Page view(s)

277
checked on Nov 30, 2024

Download(s)

140
checked on Nov 30, 2024

Google ScholarTM

Check

Plum Print visual indicator of research metrics
  • Citations
    • Policy Citations: 1
  • Captures
    • Readers: 1
  • Social Media
    • Shares, Likes & Comments: 2
see details

Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.