Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/76942
Title: (Re) pensar la competencia motriz
Other Titles: (Re) think motor competence
Authors: Gómez Rijo, Antonio
Fernández Cabrera, Jorge Miguel
Hernandez Moreno,Jose Manuel 
Sosa Álvarez, Germán Sosa
Pacheco Lara, Juan José
UNESCO Clasification: 61 Psicología
610303 Asesoramiento y orientación educacional
610204 Psicología escolar
Keywords: Motor action
Motor behavior
Motor competence
Praxis significance
School physical education, et al
Issue Date: 2020
Journal: Retos 
Abstract: This work tries to characterize the motor competence as a theoretical construct, taking into account the scientific knowledge from a praxiological perspective. For this, we will try to determine what would be the dimensions that configure it and its characteristics. Considering that our study is linked to School Physical Education, motor behavior has been taken as its referent, understood as the significant organization of motor behavior. A qualitative research strategy was used, which combined the techniques of documentary analysis with a group of experts. For this, a semantic approximation analysis of the term and its background was made, using a documentary search methodology and content analysis. It is concluded that the dimensions that allow us to characterize motor competence as a specific competence are: biological, cognitive, affective, interactive, and motor or praxic execution. From this perspective, motor competence is manifested through motor behavior in motor situations of School Physical Education.
Este artículo pretende caracterizar la competencia motriz como un constructo teórico, teniendo en cuenta el conocimiento científico desde una perspectiva praxiológica. Para ello, trataremos de determinar cuáles serían las dimensiones que la configuran y sus características. Considerando que nuestro estudio se pretende vincular a la Educación Física Escolar, se ha tomado la conducta motriz como su referente, entendida como la organización significativa del comportamiento motor. Se ha utilizado una estrategia de investigación cualitativa, que combinó las técnicas del análisis documental con grupo de expertos. Para ello, se hizo un análisis de aproximación semántica del término y de sus antecedentes, empleando una metodología de búsqueda documental y análisis de contenido. Se concluye que las dimensiones que nos permiten caracterizar la competencia motriz como una competencia específica son: la biológica, la cognitiva, la afectiva, la interactiva y la de ejecución motriz o práxica. Desde esta perspectiva, la competencia motriz se manifiesta por medio de la conducta motriz en las situaciones motrices de la Educación Física Escolar.
URI: http://hdl.handle.net/10553/76942
ISSN: 1579-1726
DOI: 10.47197/retos.v1i40.82959
Source: Retos [ISSN 1579-1726], n. 40, p. 375-384, (Noviembre 2020)
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (56,93 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.