Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/76269
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMedina Fernández, Oscaren_US
dc.contributor.authorSanz Fernández, Florentinoen_US
dc.date.accessioned2020-12-02T16:31:43Z-
dc.date.available2020-12-02T16:31:43Z-
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.issn1130-3743en_US
dc.identifier.otherWoS-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/76269-
dc.description.abstractAccording to a 2006 survey of the working population, 44,3% of employees don't have the proper qualifications for their employment. As it happens in all developed countries, these workers didn't have the opportunity to Study when they were young and started to work at a very young age and is at their work place where they have learnt all they know. in a way, they are workers that have obtained their professional skills at their work place but lack the proper qualifications. The accreditation system tries to do justice with these workers by recognizing and certifying that they have obtained their professional skills qualifications by Non Formal and informal means of Education.In this paper we show part of the results of a research about the Accreditation System: firstly we discuss the concept of competence and its evaluation; secondly we talk about the methodology, the protocols used in the accreditation system and the various stages to follow; finally we look at the way these accreditation systems are being formulated at international levels and in Spain.en_US
dc.description.abstractSegún los datos de la Encuesta de Población Activa del 2006, el 44,3% de la población ocupada española carece de formación relacionada con el trabajo. Como sucede prácticamente en todos los países desarrollados, se trata de unos trabajadores que no han podido estudiar en su momento y se han puesto a trabajar desde muy jóvenes y es precisamente en el puesto de trabajo donde han aprendido lo que saben y ponen al servicio de la producción. Dicho de otra manera, son trabajadores que han adquirido las competencias propias de una titulación profesional, pero no tienen el título correspondiente. Los sistemas de acreditación de la experiencia tratan de hacer justicia con estos trabajadores, reconociendo y certificando que mediante sistemas no formales o informales de educación han podido adquirir las competencias propias de una titulación. Presentamos en este artículo parte de los resultados de un trabajo de investigación sobre Sistemas de Acreditación: en primer lugar abordamos el concepto de competencia y el de evaluación de la competencia; a continuación hacemos una reseña sobre la metodología, los documentos o protocolos que se emplean en los sistemas de acreditación y las fases a seguir; finalmente entramos en el modo en que estos sistemas de acreditación de la experiencia se están planteando a nivel internacional y en España.en_US
dc.description.abstractSelon les données de l’Enquête sur la Population Active de 2006, le 44,3% de la population occupée espagnole n’a pas de formation en rapport avec son travail. Comme au reste des pays développés, il s’agit de travailleurs qui n’ont pas étudié dans leur jeunesse. Ils ont commencé à travailler très jeunes, et c’est dans leur travail qu’ils ont appris ce qu’ils savent et qu’ils mettent en pratique au service de la production. Autrement dit, ce sont de travailleurs qui ont acquis les compétences propress d’un titre professionnel, mais qui n’ont pas ce titre. Les systèmes d’accréditation de l’expérience cherchent de faire justice à ces travailleurs, tout en reconnaissant et certifiant qu’ils ont pu acquérir les compétences propres d’un titre professionnel à travers de systèmes formels ou non formels d’éducation. Nous présentons dans cet article une partie des résultats d’un travail de recherche à propos des Systèmes d’Accréditation: premièrement nous y traitons le concept de compétence et celui d’évaluation de la compétence; après nous parlons de la méthodologie, les documents qu’on emploie aux systèmes d’accréditation et les phases à suivre; finalement nous exposons la manière de traiter ces systèmes d’accréditation de l’expérience à niveau international et en Espagne.en_US
dc.languagespaen_US
dc.relationUNI2005/23en_US
dc.relation.ispartofTeoria de la Educacionen_US
dc.sourceTeoria de la Educación [ISSN 1130-3743], v. 21 (2), p. 165-193, (Diciembre 2009)en_US
dc.subject6306 Sociología del trabajoen_US
dc.subject580201 Educación de adultosen_US
dc.subject.otherCompetencesen_US
dc.subject.otherWork Competencesen_US
dc.subject.otherAccreditationen_US
dc.subject.otherMethods of Accreditationen_US
dc.subject.otherRecognition of Competencesen_US
dc.subject.otherEvaluation of Acquired Learningen_US
dc.subject.otherLifelong Learningen_US
dc.subject.otherPermanent Educationen_US
dc.subject.otherAdult Educationen_US
dc.subject.otherVocational Trainingen_US
dc.subject.otherCompetencias laboralesen_US
dc.subject.otherSistemas de Acreditaciónen_US
dc.subject.otherValoración de adquisicionesen_US
dc.subject.otherEducación Permanenteen_US
dc.subject.otherEducación de Adultosen_US
dc.subject.otherCompétencesen_US
dc.subject.otherFormation professionnelleen_US
dc.subject.otherCompétences en travailen_US
dc.subject.otherSystèmes d’Accréditationen_US
dc.subject.otherValidation des acquisen_US
dc.subject.otherApprentissage tout au long de la vieen_US
dc.subject.otherÉducation permanenteen_US
dc.subject.otherÉducation des adultesen_US
dc.subject.otherAccréditationen_US
dc.titleEl reconocimiento y la acreditación de la experienciaen_US
dc.title.alternativeRecognition and accreditation of experienceen_US
dc.title.alternativeValidation et accréditation de l'expérienceen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.scopus84871897473-
dc.identifier.isi000273991800006-
dc.contributor.authorscopusid57197156683-
dc.contributor.authorscopusid57210539923-
dc.identifier.eissn2386-5660-
dc.description.lastpage193en_US
dc.identifier.issue2-
dc.description.firstpage165en_US
dc.relation.volume21en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.contributor.daisngid3585295-
dc.contributor.daisngid10221307-
dc.description.numberofpages29en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.contributor.wosstandardWOS:Fernandez, OM-
dc.contributor.wosstandardWOS:Fernandez, FS-
dc.date.coverdateEnero 2009en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-EGBen_US
dc.description.jcr0,19
dc.description.jcrqQ4
dc.description.esciESCI
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.fullNameMedina Fernández, Oscar-
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (273,49 kB)
Show simple item record

SCOPUSTM   
Citations

3
checked on Dec 15, 2024

Page view(s)

111
checked on Dec 14, 2024

Download(s)

103
checked on Dec 14, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.