Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/75347
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dc.contributor.authorBello Lujan, Luis M.en_US
dc.contributor.authorO'Shanahan Juan, Angelesen_US
dc.contributor.authorSaavedra Santana, Pedroen_US
dc.date.accessioned2020-11-10T20:33:35Z-
dc.date.available2020-11-10T20:33:35Z-
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.issn1135-3074en_US
dc.identifier.otherWoS-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/75347-
dc.description.abstractBackground: Radio has proven to be an important support in the generation of community based projects aimed at searching and applying viable mechanisms of participation and self-management.This article attempts to evaluate the project effectiveness in the community; the impact on adult's beliefs, opinions and eating habits, using the radio as the central element in the ECCA methodology.Method: A quasi-experimental pre-test - post-test evaluation design was used with a single group, according to Campbell's classification. The population (universe) was made up of all subjects (people over 18 years of age) that were registered in the courses (2) on obesity throughout 2008 (N=2.888). The sample, unintentional and not probabilistic, was made up of (n=471) subjects, distributed in all the islands. A twelve unit course on obesity prevention (in children, women, senior citizens, etc.) was created. A questionnaire on beliefs, opinions and on personal and eating habits was drafted to be self-administered before the start of the course during registration and I month after ending the course. In order to compare the initial and final survey percentages the McNemar test was used and the paired t-test for the averages. When the corresponding p-value was equal or inferior to 0.05 the hypothesis contrast was considered statistically significant.Results: Physical activity, daily breakfast, and BMI1 were modified significantly; it also contributed to improving the feeling of being fit and controlling weight; it increased the couples' physical activity, reduced time watching TV, improved some eating related beliefs, improved the quality and quantity of before work breakfast, improved mid-day and night-time healthful meals, improved nutritional balance in routine diets, as well discipline in family meal-time schedules.Conclusions: Health education in the field of obesity prevention using the radio, following the ECCA methodology generated positive changes in personal nutritional and diet habits, not only at the personal but also on the family level.en_US
dc.description.abstractIntroducción: La radio ha demostrado ser un apoyo importante en la generación de proyectos con base comunitaria que persiguen la búsqueda y aplicación de mecanismos viables de participación y autogestión. El presente trabajo pretende evaluar la efectividad de la intervención en la comunidad con impacto en las creencias, opiniones y hábitos alimentarios de las personas adultas utilizando la radio como elemento central de la metodología ECCA. Material y método: Se utilizó un diseño evaluativo cuasiexperimental pretest-postest con un solo grupo según clasificación de Campbell. La población (universo) estuvo conformada por todos sujetos (personas de más de 18 años) que se matricularon en los (2) cursos de obesidad a lo largo del 2008 (N=2.888). La muestra, no intencional y no probabilística, estuvo conformada por (n=471) sujetos, distribuidos por todas las islas. Se elaboró un curso sobre prevención de la obesidad (en niño, en la mujer, en personas mayores, etc.), de 12 unidades. Se elaboró un cuestionario autoadministrado sobre creencias, opiniones y hábitos personales y alimentarios que respondieron antes del comienzo del curso, en el momento de la matricula y un mes después del curso. Para comparar los porcentajes correspondientes a las encuestas inicial y final se utilizó el test de McNemar y para la comparación de medias el t-test para datos emparejados (paired t-test). Resultados: La actividad física, desayuno diario, e IMC se modificaron de forma significativa; también ayudo a sentirse en forma o a controlar el peso; aumento la actividad física en pareja, disminuyo el tiempo delante del televisor, mejoraron algunas creencias sobre la alimentación, mejoraron algunos hábitos en cuanto a la calidad y cantidad del desayuno antes de ir a trabajar, mejoran las comidas saludables tanto al mediodía como en la noche, mejora el equilibrio nutricional en las dietas habituales así como la disciplina en los horarios de comida en la familia. Conclusiones: La educación para la salud en el ámbito de la prevención de la obesidad a través de la radio, siguiendo la metodología ECCA, generó cambios positivos en cuanto a los hábitos personales, alimentarios y dietéticos no solo a nivel personal sino también familiar.en_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofRevista Española de Nutrición Comunitariaen_US
dc.sourceRevista Espanola De Nutricion Comunitaria-Spanish Journal Of Community Nutrition [ISSN 1135-3074], v. 15 (3), p. 145-156, (Julio-Septiembre 2009)en_US
dc.subject12 Matemáticasen_US
dc.subject3206 Ciencias de la nutriciónen_US
dc.subject32 Ciencias médicasen_US
dc.subject.otherMass-media ampaignen_US
dc.subject.otherPhysical-activityen_US
dc.subject.otherAssociationen_US
dc.subject.otherHealthen_US
dc.subject.otherFaten_US
dc.subject.otherNutrition educationen_US
dc.subject.otherObesityen_US
dc.subject.otherBeliefsen_US
dc.subject.otherOpinionsen_US
dc.subject.otherHabitsen_US
dc.subject.otherEducación nutricionalen_US
dc.subject.otherObesidaden_US
dc.subject.otherCreenciasen_US
dc.subject.otherOpinionesen_US
dc.subject.otherHábitosen_US
dc.titleControlling obesity through nutrition education using unconventional projectsen_US
dc.title.alternativeEducación nutricional en el control de la obesidad mediante intervenciones no tradicionalesen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.scopus77949374601-
dc.identifier.isi000275572000005-
dc.contributor.authorscopusid6602713623-
dc.contributor.authorscopusid36054615000-
dc.contributor.authorscopusid56890825200-
dc.description.lastpage156en_US
dc.identifier.issue3-
dc.description.firstpage145en_US
dc.relation.volume15en_US
dc.investigacionCienciasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.contributor.daisngid2667692-
dc.contributor.daisngid11749216-
dc.contributor.daisngid30382017-
dc.description.numberofpages12en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.contributor.wosstandardWOS:Angeles, LMBL-
dc.contributor.wosstandardWOS:Juan, O-
dc.contributor.wosstandardWOS:Santana, PS-
dc.date.coverdateJulio 2009en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-INFen_US
item.fulltextSin texto completo-
item.grantfulltextnone-
crisitem.author.deptGIR Estadística-
crisitem.author.deptDepartamento de Matemáticas-
crisitem.author.orcid0000-0003-1681-7165-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Matemáticas-
crisitem.author.fullNameSaavedra Santana, Pedro-
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