Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/74204
Title: | Construcción de identidades genéricas desde la educación literaria en el último curso de Secundaria | Other Titles: | Construction of gender identities from literary education in the last year of Secondary School | Authors: | Martínez León, Patricia Ballester Roca, Josep Ibarra Rius, Noelia |
UNESCO Clasification: | 58 Pedagogía 531204 Educación |
Keywords: | Educación literaria Educación secundaria Identidad Género Feminismo, et al |
Issue Date: | 2020 | Journal: | El Guiniguada | Abstract: | Este trabajo persigue favorecer una construcción crítica de las identidades genéricas
desde la educación literaria en la adolescencia. Los objetivos específicos son el
reconocimiento de la feminidad, la masculinidad, el amor y la sexualidad como
construcciones culturales (para facilitar el desarrollo de modelos de género y
conductas amorosas y sexuales lo más libres y reflexivas posible) y la identificación
de ejemplos de la trampa de la mujer total (doble trabajo) y sus consecuencias y de la
vinculación entre el tipo de relación de pareja que se entabla y la autoestima/el poder
de los participantes. Tras la introducción teórica, presentamos una propuesta de club
de lectura dirigida al último curso de Secundaria a partir de tres novelas que reflejan
los tópicos y problemas aludidos y el cuestionario pretest-postest (seguimos un diseño
cuasiexperimental) que los alumnos contestarían antes y después de su
implementación para valorar el desarrollo de los objetivos fijados. This work supports a critical construction of generic identities in literary education for adolescents. One objective is the recognition of femininity, masculinity, love, and sexuality as cultural constructions that facilitate the development of gender models and loving and sexual behaviours as free and reflective as possible. A second objective is the identification of examples of the ‘total woman’ trap (double work) and its consequences. A third objective is to show the link between the type of relationship established and the self-esteem and power of the participants. After the theoretical introduction, we present a proposal for a reading club for final year secondary school students with three novels that reflect these topics and issues and a pretest-posttest questionnaire (following a quasi-experimental design) for students to answer before and after implementation to assess development of the objectives. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/74204 | ISSN: | 2386-3374 | Source: | El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 29, p. 30-41, (2020) |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
36
checked on Sep 23, 2023
Download(s)
5
checked on Sep 23, 2023
Google ScholarTM
Check
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.