Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/73835
Title: Aplicación de la metodología de aprendizaje basado en problemas a la docencia de Veterinaria Legal
Other Titles: Introduction of the Problem-based learning methodology in the teaching of Legal Veterinary
Authors: Henriquez Hernandez, Luis Alberto 
Perez Luzardo, Octavio 
Dominguez Boada, Luis 
Almeida González, Maira Del Pino 
Zumbado Pena, Manuel 
UNESCO Clasification: 3109 Ciencias veterinarias
5605 Legislación y leyes nacionales
Keywords: Metaanalysis
Problem-Based Learning
Legal Veterinary
Forensic Expertise
Aprendizaje basado en problemas, et al
Issue Date: 2015
Journal: Redu-Revista De Docencia Universitaria 
Abstract: El aprendizaje basado en problemas (ABP) es una estrategia de enseñanza centrada en el alumno, que adquirirá conceptos complejos llevando a la práctica conocimientos previos sobre una disciplina concreta. En el campo de la Veterinaria Legal, el peritaje forense forma parte central de los conocimientos que el alumno debe adquirir. Desde el curso 2010/2011, los alumnos de Veterinaria de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, realizan un peritaje forense mediante ABP. Los alumnos, divididos en grupos de 6-8 individuos, trabajan un problema desde dos puntos de vista diferentes: el del demandado y el del demandante. Durante el proceso, los alumnos son tutorizados y las dos posturas se enfrentan en el aula para defender su postura, donde el profesor ejerce de juez, y el resto de compañeros de jurado. La actividad es valorada con 1-3 puntos. Durante 5 cursos, un total de 275 alumnos han realizado la actividad, con el 50,91% de los alumnos obteniendo la máxima calificación. Los alumnos se muestran satisfechos con la actividad. Concluimos por tanto que la metodología de ABP en Veterinaria Legal es bien aceptada por los alumnos, que perciben que les aporta una importante cantidad de conocimientos de forma autónoma. El trabajo en grupo es estimulante y favorece la comunicación entre los alumnos.
Problem-based learning (PBL) is an educational strategy centered on the student, who will acquire complex concepts being implemented prior knowledge about a particular discipline. In the field of Legal Veterinary, forensic expertise is a central part of the knowledge that students must acquire. Since 2010/2011, veterinary students from the University of Las Palmas de Gran Canaria, complete a forensic expertise through PBL. The students, separated in two groups of 6-8 subjects, work on a problem from two different points of view: defendant and claimant. During the process, students are tutored and the two positions facing in the classroom to defend their point. At that time, the teacher acts as judge, and the rest of students act as jury. the activity is assessed with 1-3 points. For 5 courses, a total of 275 students have completed the activity, with 50.91% of students obtaining the highest qualification. Students are satisfied with the activity. We therefore conclude that the PBL methodology applied to Legal Veterinary is well accepted by the students, who perceive that gives them a significant amount of knowledge autonomously. Group work is stimulating and encourages communication between students.
URI: http://hdl.handle.net/10553/73835
ISSN: 1696-1412
DOI: 10.4995/redu.2015.5456
Source: Redu-Revista De Docencia Universitaria [ISSN 1696-1412], v. 13 (4), p. 171-188, (2015)
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (1,1 MB)
Show full item record

Page view(s)

228
checked on Feb 3, 2024

Download(s)

125
checked on Feb 3, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.