Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/72368
Title: La evidencialidad y la modalidad textual en el discurso científico-técnico: implicaciones didácticas
Other Titles: Evidentiality And Textual Modality In The Scientific-Technical Discourse: Didactic Implications
Authors: Torres Ramírez, Amelia 
UNESCO Clasification: 5701 Lingüística aplicada
Keywords: Evidentiality
Textual Modality
Boosters
Hedges
Text Semantic Value, et al
Issue Date: 2011
Journal: Estudios de Linguistica Inglesa Aplicada (ELIA) 
Abstract: Evidentiality and textual modality are two widely debated field parameters within discourse analysis. The attitude of the author towards the topic indicates its commitment to the established proposition. In this way, his attitude can have either an emotional/expressive character (subjective tonality) or a rational/evaluative character (objective tonality), always taking into account the relativity of both terms. The present paper focuses on the analysis of evidentiality and epistemic modality within scientific and technical discourse from the perspective of linguistics and textual stylistics. In our proposal, objective modality is equivalent to the evidential epistemic or assertive modality, while subjective modality is equivalent to non-assertive epistemic modality. This proposal is illustrated with examples of lexical and verbal markers which reveal the polifunctionality of the text intensifiers or boosters. The corpus used corresponds to the database of the research group TELL (Tecnologias Emergentes aplicadas a la Lengua y a la Literatura), belonging to IDeTIC (Instituto para el Desarrollo Tecnologico y la Innovacion en Comunicaciones) of the University of Las Palmas de Gran Canaria. This paper forms part of the research project "Evidentiality in a multidisciplinary corpus of research paper in English" of the University of Las Palmas de Gran Canaria.
La evidencialidad y la modalidad textual son dos parámetros muy debatidos dentro del análisis del discurso. La actitud del autor hacia el texto señala el grado de compromiso entre el emisor y su proposición. De este modo, la actitud del autor hacia el tema puede tener carácter emotivo-expresivo (tonalidad subjetiva) o carácter racional-evaluativo (tonalidad objetiva), teniendo siempre en cuenta la relatividad de ambos términos. El presente trabajo se centra en el análisis de la evidencialidad y de la modalidad epistémica en el marco del discurso científicotécnico desde la perspectiva de la lingüística y de la estilística textual. En nuestra propuesta se establece que la modalidad objetiva tiene su equivalencia en la modalidad epistémica evidencial o asertiva, mientras que la modalidad subjetiva equivale a la modalidad epistémica de juicio o no asertiva. Dicha propuesta se ilustra con ejemplos de marcadores léxicos y verbales que revelan la polifuncionalidad de los intensificadores textuales. El corpus utilizado corresponde a la base de datos del grupo de investigación TELL (Tecnologías Emergentes aplicadas a la Lengua y a la Literatura), perteneciente al IDeTIC (Instituto para el Desarrollo Tecnológico y la Innovación en Comunicaciones) de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Este artículo, a su vez, está enmarcado en el proyecto de investigación “Evidencialidad en un corpus multidisciplinar de artículos científico-técnicos en Lengua Inglesa” de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
URI: http://hdl.handle.net/10553/72368
ISSN: 1576-5059
Source: Elia-Estudios De Linguistica Inglesa Aplicada [ISSN 1576-5059], v. 11, p. 89-117
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (1,24 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.