Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/70381
Title: The Intercultural Dimension of English as an Academic Lingua Franca (EALF) in Scientific Publications
Authors: Clouet, Richard 
UNESCO Clasification: 570107 Lengua y literatura
550510 Filología
Keywords: English as a lingua franca
English for academic purposes
Interculturality
Academia
Publications, et al
Issue Date: 2017
Journal: LFE. Revista de Lenguas para Fines Específicos 
Abstract: The objective of this paper is, on the one hand, to present and highlight the importance of intercultural communicative competence (ICC) in the use of academic English within a scientific environment and, on the other, to provide insights into understanding the disadvantage that non-native English-speaking scholars experience in international publishing.This paper begins by highlighting the importance of developing awareness of intercultural competency and sensitivity in academic writing and concludes by pointing out the need for increased understanding and tolerance on behalf of the editors and peer-reviewers of international academic journals. It emphasizes the need to promote acceptability and intelligibility, rather than mere conformity to the norms of the standard language, and it humbly aims at shifting long-established perceptions in the academic community.
El objetivo de este trabajo es, por un lado, presentar y poner de relieve la importancia de la competencia comunicativa intercultural en el uso de inglés académico dentro de un entorno científico y, por otro, indagar sobre las desventajas que tienen los investigadores no nativos a la hora de publicar sus artículos en inglés en revistas internacionales. Este artículo empieza por subrayar la importancia del desarrollo de una conciencia comunicativa y una sensibilidad intercultural en el entorno académico y concluye señalando la necesidad de aumentar la comprensión y la tolerancia por parte de los editores y revisores de revistas académicas internacionales. Se hace hincapié en la necesidad de promover los conceptos de aceptación e inteligibilidad, en lugar de la simple conformidad con las normas de la lengua estándar, y se pretende cambiar ciertas las percepciones establecidas desde hace tiempo en la comunidad académica.
URI: http://hdl.handle.net/10553/70381
ISSN: 1133-1127
DOI: 10.20420/rlfe.2017.184
Source: LFE. Revista de lenguas para fines específicos [eISSN 2340-8561], v. 23 (2), p. 313-333
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (440,9 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.