Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/70256
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPiñero Piñero, María de Gracia-
dc.contributor.authorPalmero Suárez, Sara-
dc.date.accessioned2020-02-12T17:35:02Z-
dc.date.available2020-02-12T17:35:02Z-
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/70256-
dc.description.abstractpesar de que la metáfora, a lo largo de la historia, ha sido estudiada como un recurso principalmente retórico, destinado al embellecimiento del texto, nuestro trabajo parte de la concepción de la metáfora característica de la lingüística cognitiva, que la entiende como un procedimiento de categorización del significado propio del ser humano. Con estos presupuestos, el objetivo de nuestro trabajo será explorar las posibilidades que plantea el empleo de la metáfora conceptual en el aula de ELE, como herramienta adecuada tanto para la enseñanza y el aprendizaje de las diversas parcelas del español (la cultura, el léxico y la gramática), como para el desarrollo de la competencia metafórica del alumno. La introducción de esta competencia en el aula facilitará al estudiante el proceso de enseñanza-aprendizaje de la nueva lengua, ya que lo ayudará a comprender las diversas conexiones entre dominios que incorporan las expresiones metafóricas del español y, con ello, podrá elaborar un sistema conceptual que le permita entender y producir en la lengua nueva discursos con estructuras parecidas a las de un nativo.en_US
dc.description.abstractAlthough the metaphor has been studied throughout history mainly as a figure of speech which makes texts look more attractive, we have based our paper on the metaphor as a feature that belongs to cognitive linguistics. Thereby, it is understood as a process of categorization of meanings, common to all human beings. This project is aimed at exploring the different possibilities that the metaphor provides to teach Spanish as a foreign language: the metaphor as a tool which will help not only in the process of teaching and learning the Spanish culture, vocabulary and grammar, but also in the development of the metaphoric competence. Thus, the introduction of this competence will help students in the process of teaching and learning the new language; it will make them understand the different connections between domains, which lead to produce specific metaphorical expressions in Spanish. Therefore, the command of the metaphoric competence will enable learners to create a conceptual system, which will allow them to understand and produce texts like a native speaker in the new language.en_US
dc.languagespaen_US
dc.subject570111 Enseñanza de lenguasen_US
dc.subject.otherEspañol lengua extranjera (ELE)en_US
dc.titleLa metáfora conceptual como herramienta en el aula de ELEen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
dc.typeBachelorThesisen_US
dc.contributor.facultadFacultad de Traducción e Interpretaciónen_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Trabajo final de gradoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgces
item.fulltextCon texto completo-
item.grantfulltextrestricted-
crisitem.advisor.deptGIR IATEXT: Cognition, linguistic, text and information processing-
crisitem.advisor.deptIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.advisor.deptDepartamento de Filología Hispánica Clásica y de Estudios Árabes y Orientales-
Appears in Collections:Trabajo final de grado
Restringido ULPGC
Thumbnail
Adobe PDF (2,5 MB)
Show simple item record

Page view(s)

245
checked on Mar 23, 2024

Download(s)

177
checked on Mar 23, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.