Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/69359
Title: Variables predictoras del estilo interpersonal en mediadores profesionales
Authors: Luján Henríquez, Isabel 
Rodríguez Mateo, Heriberto 
Torrecillas Martín, Ana María 
Rodríguez Raposo,Raquel 
Díaz Negrín, María Elena
UNESCO Clasification: 6103 Asesoramiento y orientación
61 Psicología
Keywords: Mediación
Personalidad
Moldes mentales
Estilo interactivo
Modelo predictivo, et al
Issue Date: 2017
Journal: INFAD 
Abstract: The objective of this study is to know how personality factors and the cognitive-emotional variables predict different interpersonal styles in people who have studied specific mediation. For this purpose have been used as instruments the Inventory of Personality NEO PI-R(Costa y McCrae, 1978, Spanish adaptation, 1999), Molds test, Cognitive-Emotionals Strategies (Hernández-Guanir, 2010) and Interpersonal Styles Questionnaire (De Diego and Guillén, 2006). The study sample has been 32 mediators newly completed their university education at the Master in Family Mediation and Sociocommunity, of the ULPGC (University of Las Palmas of Gran Canaria) and ULL (University of La Laguna ). Multiple linear regressions analyses of data indicate , among others, that: Conciliatory style characterised by engage, involve and build bridges between the parties, comes anticipated by the mental mould of precision and supervision at the same time that the social attribution of success. Added way, Positivante Optimization, which is the tendency to evaluate positively or rentabilizadora transform failures into successes and benefits efforts predicts interpersonal style of Catchment , represented by actions such as inspire, motivate, and find a common ground between the parties. A personality in Opening is contrary to an interactive style of Firmness characterized by putting standards, demand or make judgments of others. These results show us that in the training of the professional mediator variables analysed, should be considered since the effectiveness of his actions, as a professional who facilitates people in conflict to find solutions to the same, in a neutral and impartial way depends on some personal characteristics and the usual ways in which a person interprets and faces the reality because - as it has been reflected - personality factors and the cognitive-emotional variables, along with interactive style, are decisive and interdependent elements.
El objetivo de este trabajo es conocer cómo los factores de personalidad y las variables cognitivo- emocionales predicen los diferentes estilos interpersonales en personas que han cursado estudios específicos de Mediación. Para ello se han utilizado como instrumentos de medida el Inventario de Personalidad NEO PI-R (Costa y McCrae, 1978, adaptación española, 1999); el test Moldes, Estrategias Cognitivo-Emocionales (Hernández-Guanir, 2010) y el Cuestionario de Estilos Interpersonales (De Diego y Guillén, 2006). La muestra objeto de estudio han sido 32 mediadores que han cursado su formación universitaria en el Máster de Mediación Familiar y Sociocomunitaria, de la ULPGC y ULL. recientemente Los análisis de regresiones lineales múltiples de los datos nos indican, entre otros, que: el estilo Conciliador caracterizado por comprometer, implicar y tender puentes entre las partes, viene anticipado por el molde mental de precisión y supervisión a la vez que por la atribución social del éxito. De forma añadida, la Optimización Positivante, que supone la tendencia a evaluar positivamente o transformar de manera rentabilizadora los fracasos en éxitos y los esfuerzos en beneficios predice el estilo interpersonal de Captación, representado por actuaciones como inspirar, motivar, y buscar un terreno comúnentre las partes. Una personalidad en Apertura es contraria a un estilo interactivo de Firmeza caracterizado por poner normas, exigir o hacer juicios de los otros. Estos resultados nos señalan que en la formación del mediador profesional se deben tener en cuenta las variables analizadas, ya que la eficacia de su actuación, como profesional que de forma neutral e imparcial facilita que personas en conflicto encuentren soluciones al mismo, depende de algunas características personales y de las formas habituales en que una persona interpreta y afronta la realidad, pues–como ha quedado reflejado- los factores de personalidad y las variables cognitivo- emocionales, junto con el estilo interactivo, son elementos determinantes e interdependientes.
URI: http://hdl.handle.net/10553/69359
ISSN: 0214-9877
Source: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología [ISSN 0214-9877],v. 1 (1), p. 57-67
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6264715
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (223,08 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.