Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/58486
Title: Tratamiento didáctico de aspectos culturales en interpretación
Other Titles: Aspectos culturales en traducción e interpretación
Didactic treatment of cultural aspects in interpretation
Authors: Darias Marrero, Agustín 
UNESCO Clasification: 570107 Lengua y literatura
550510 Filología
Keywords: Interpretation
Interpretation training
Culture
Cultural diversity
ICT, et al
Issue Date: 2016
Journal: LFE. Revista de Lenguas para Fines Específicos 
Abstract: En este trabajo, se revisa brevemente el marco normativo que regula en la actualidad la competencia cultural de traductores e intérpretes, y la conceptualización de la cultura. Ya en el campo de la didáctica de la interpretación, se reflexiona sobre la competencia cultural y el tratamiento de los elementos con un peso cultural específico en la interpretación. Por último, antes de enunciar unas breves conclusiones, se presentan unas actividades didácticas estructuradas en torno a situaciones de interpretación, que pretenden desarrollar, además de las aptitudes propias de la interpretación, la competencia cultural e intercultural de los alumnos, al mismo tiempo que se apoya en el uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) para favorecer la enseñanza-aprendizaje móvil y autónomo de la interpretación.
This paper deals with the importance of cultural and intercultural elements in the training of interpreters and translators at university. To overcome the pitfalls these elements pose for students, even those with a sound linguistic basis have to use extralinguistic skills. Thus, this paper reviews the national and European legal framework on cultural competence, before considering a teaching proposal. This teaching approach is based on the use of information and communication technology (ICT) in the teaching and learning of liaison interpreting, and promotes the acquisition of cultural and intercultural competences.
URI: http://hdl.handle.net/10553/58486
ISSN: 1133-1127
DOI: 10.20420/rlfe.2016.116
Source: LFE: Revista de lenguas para fines específicos [ISSN 1133-1127], v. 22 (2), p. 154-176
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6308456
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (499,78 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.