Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/55397
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFlorido, Carmenen_US
dc.contributor.authorJiménez, Juan Luisen_US
dc.contributor.authorNavarro, Yaizaen_US
dc.date.accessioned2019-05-16T09:04:21Z-
dc.date.available2019-05-16T09:04:21Z-
dc.date.issued2019en_US
dc.identifier.issn1135-6405en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/55397-
dc.description.abstractStudents’ academic performance is a key factor in evaluating the efficiency and quality of university degree programmes. Not only do personal characteristics and the students’ own performance affect these results, but so does the university’s academic organization. Based on a database that contains the overall results by course and exam period in three different degree programmes from 2007–15, we estimate what external factors influenced the percentages of students sitting for and passing exams. The analysis of the data panel shows that the order of the exams and the students’ continuity norms established by the university to penalize failing grades are two incentives that improve student performance only in the ordinary exam periods. These results also imply first keeping the incentive system at the university and secondly strategically using the exam calendar for the courses with the worst overall results.en_US
dc.description.abstractEl rendimiento académico de los estudiantes es determinante en la evaluación de la eficiencia y calidad de los estudios universitarios. Sobre tales resultados no solo inciden las características personales y el propio desempeño del alumno, sino también la organización académica universitaria. A partir de una base de datos que contiene los resultados globales por asignaturas y convocatoria en el periodo 2007-2015, correspondientes a tres titulaciones, estimamos qué factores externos han tenido incidencia en los porcentajes de presentados a examen y de aprobados. El análisis de panel de datos determina que, solo en las convocatorias ordinarias, el orden de los exámenes y las normas de permanencia establecidas por la Universidad para penalizar los suspensos, son dos acicates para la mejora del desempeño de los estudiantes. Estos resultados implican, de una parte, el mantenimiento del sistema de incentivos de la Universidad; y de otra, el uso estratégico del calendario de exámenes hacia aquellas asignaturas con peores resultados generales.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofCultura y Educacionen_US
dc.sourceCultura y Educacion [ISSN 1135-6405], v. 31 (1), p. 93-119en_US
dc.subject531204 Educaciónen_US
dc.subject.otherHigher educationen_US
dc.subject.otherAcademic performanceen_US
dc.subject.otherAcademic organizationen_US
dc.titleStudents’ continuity norms in the university and exam calendar: do they affect university academic performance?en_US
dc.title.alternativeNormas de permanencia y calendario de exámenes: ¿afectan al rendimiento académico universitario?en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articlees
dc.typeArticlees
dc.identifier.doi10.1080/11356405.2018.1564571
dc.identifier.scopus85070737411
dc.identifier.isi000464178900004
dc.contributor.authorscopusid6507728435
dc.contributor.authorscopusid25646212100
dc.contributor.authorscopusid57210441066
dc.description.lastpage119-
dc.identifier.issue1-
dc.description.firstpage93-
dc.relation.volume31-
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.contributor.daisngid9634490
dc.contributor.daisngid1181390
dc.contributor.daisngid29970126
dc.contributor.wosstandardWOS:Florido, C
dc.contributor.wosstandardWOS:Jimenez, JL
dc.contributor.wosstandardWOS:Navarro, Y
dc.date.coverdate2019
dc.identifier.ulpgces
dc.description.sjr0,339
dc.description.jcr727,0
dc.description.sjrqQ1
dc.description.jcrqQ4
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.ssciSSCI
dc.description.fecytqQ1
dc.description.fecytpuntuacion44,35
dc.description.dialnetimpact1,055
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.dialnetdD1
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextnone-
item.fulltextSin texto completo-
crisitem.author.deptGIR TIDES: Economía, medioambiente, sostenibilidad y turismo-
crisitem.author.deptIU de Turismo y Desarrollo Económico Sostenible-
crisitem.author.deptDepartamento de Análisis Económico Aplicado-
crisitem.author.deptGIR Análisis de Políticas Públicas-
crisitem.author.deptDepartamento de Análisis Económico Aplicado-
crisitem.author.orcid0000-0002-9652-7231-
crisitem.author.orcid0000-0002-3808-2588-
crisitem.author.parentorgIU de Turismo y Desarrollo Económico Sostenible-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Análisis Económico Aplicado-
crisitem.author.fullNameFlorido De La Nuez, María Del Carmen-
crisitem.author.fullNameJiménez González, Juan Luis-
Appears in Collections:Artículos
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.