Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/52730
Title: "Debemos aprovechar nuestro cautiverio" Formación en reclusión: un acercamiento al caso de las presas comunistas en la cárcel de Ventas
Other Titles: "We Should Take Advantage of Our Captivity" Education in prison: an approach to female communist prisoners in Ventas Prison
Authors: Bueno Aguado, Mario
UNESCO Clasification: 55 Historia
Keywords: Represión franquista
Mujer
Alfabetización
Escritura
PCE, et al
Issue Date: 2019
Journal: Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia 
Abstract: El perfil de las presas en las cárceles de Franco era muy diverso. Una minoría disponía de experiencia militante previa, pero la mayoría de ellas apenas habían tenido un contacto directo en labores políticas y contaban, por norma general, con un escaso nivel educativo. Sin embargo, la labor de formación y alfabetización que se inició en la República, y que se desarrolló en la Guerra Civil, continuó en las cárceles franquistas. En este artículo vamos a analizar cómo se desarrolló esa formación –elemental y política– de las presas comunistas en la cárcel de Ventas.
Female communist prisoners in Francoist prisons had diverse profiles. A minority had had previous activist experience, but the majority had barely had any direct contact with political affairs and had generally received little formal education. Nevertheless, the literacy and educational programme that began during the Second Spanish Republic, and that was further developed during the Spanish Civil War, continued in Francoist prisons. Our aim is to analyse how such training – both elementary and political – was developed by communist women in Ventas prison.
URI: http://hdl.handle.net/10553/52730
ISSN: 1133-598X
Source: Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia [eISSN: 2341-1112], n. 19, p. 51-71
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (2,92 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.