Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/24016
Title: Programas de deporte escolar en España e implicación de los agentes educativos
Other Titles: School sport programs in Spain and the participation of the educational agents
Authors: Arufe-Giráldez, V.
Barcala-Furelos, R.
Mateos-Padorno, C. 
UNESCO Clasification: 241106 Fisiología del ejercicio
58 Pedagogía
Keywords: Deporte escolar
Planes y programas deportivos
Agentes educativos
School sports
Sports programs, et al
Issue Date: 2017
Journal: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte 
Abstract: Las Comunidades Autónomas de España (CCAA) tienen competencias en la promoción deportiva escolar. La participación de agentes educativos en sus planes y programas es necesaria para una correcta pedagogía del deporte. Este trabajo presenta como objetivo el análisis de los agentes involucrados en la gestión, organización y puesta en práctica de los planes deportivos escolares, así como la implicación de agentes del ámbito educativo. Se realizó un estudio transversal sobre una muestra de 15 CCAA. Los datos fueron extraídos a través de diferentes técnicas de investigación cualitativa. Los resultados muestran una falta de uniformidad en la gestión de los planes autonómicos de deporte escolar, detectándose una importante ausencia de implicación de agentes educativos.
The Autonomous Communities in Spain (CCAA in Spanish) have the competency to promote sports in schools. The participation of educational personnel in their programs is necessary for the correct tutoring ability of any sport. This study's objective was to analyze the personnel involved in the management, organization and putting into practice the school sports programs, as well as the involvement of the personnel within the educational realm. We carried out a transverse study in a sample of 15 CCAA. The data were obtained through different qualitative investigation methods. The results showed a lack of uniformity in the management of the autonomous school sports programs, detecting an important absence of implication of the educational personnel.
URI: http://hdl.handle.net/10553/24016
ISSN: 1577-0354
DOI: 10.15366/rimcafd2017.67.001
Source: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte [ISSN 1577-0354], v. 17(67), p. 397-411
Rights: by-nc-nd
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (184,3 kB)
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

15
checked on Oct 13, 2024

WEB OF SCIENCETM
Citations

16
checked on Oct 13, 2024

Page view(s)

920
checked on Feb 11, 2023

Download(s)

597
checked on Feb 11, 2023

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.