Please use this identifier to cite or link to this item:
https://accedacris.ulpgc.es/jspui/handle/10553/153372
| Title: | El coloquio de los perros by Miguel de Cervantes and Tombuctú de Paul Auster: manierismo y posmodernismo | Other Titles: | El coloquio de los perros by Miguel de Cervantes and Timbuktu by Paul Auster: mannerism and postmodernism | Authors: | Martínez Sariego, Mónica María | UNESCO Clasification: | 620202 Análisis literario | Keywords: | Comparative Literature Dog Mannerism Miguel De Cervantes Paul Auster, et al |
Issue Date: | 2025 | Journal: | Anuario de Estudios Filologicos | Abstract: | This work compares Cervantes’ novella El coloquio de los perros (Novelas ejemplares, 1613) with Paul Auster’s Timbuktu (1999). Beyond the obvious coincidence that both works feature dogs, they share a series of traits typical of mannerism, an aesthetic category related to postmodernism. These traits include the compositional imbalance (episodic nature, interruption, the Chinese boxes procedure), the perspectivism and the specular play, the conception of the work of art as an intellectual and intertextual construction, the rhetorical propensity and the tendency to open endings. Despite the chronological distante, a certain aesthetic continuity is documented in Cervantes and Auster, within a similar context of cultural crisis. Within the framework of the debate on the relationship between mannerism and postmodernism, this paper is a comparative exercise in response to the analysis of Hillis Miller (2008) and in connection with contributions of Maestro (2010, 2017-2022). Este trabajo compara la novella cervantina El coloquio de los perros (Novelas ejemplares, 1613) con Tombuctú (1999), de Paul Auster. Más allá de la coincidencia obvia de que las dos obras están protagonizadas por perros, comparten una serie de rasgos propios del manierismo, categoría estética relacionada con el posmodernismo. Estos rasgos son el desequilibrio de la composición (la naturaleza episódica, la interrupción, el procedimiento de las cajas chinas), el perspectivismo y el juego especular, la concepción de la obra de arte como construcción intelectual e intertextual, la propensión retórica y el gusto por los finales abiertos. A pesar de la distancia cronológica, se documenta en Cervantes y Auster una cierta comunidad estética, en un contexto de similar crisis cultural. En el marco del debate de las relaciones entre manierismo y posmodernismo, el presente trabajo se plantea como un ejercicio comparatista en respuesta al análisis de Hillis Miller (2008) e incorporando las aportaciones de Maestro (2010, 2017-2022). |
URI: | https://accedacris.ulpgc.es/jspui/handle/10553/153372 | ISSN: | 0210-8178 | DOI: | 10.17398/2660-7301.48.239 | Source: | Anuario de Estudios Filológicos [ISSN 0210-8178], v. 48, p. 239-260, (Enero 2025) |
| Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.