Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/144047
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGil Sánchez, Guacimaraen_US
dc.date.accessioned2025-07-30T13:14:10Z-
dc.date.available2025-07-30T13:14:10Z-
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.issn2174-7148en_US
dc.identifier.otherWoS-
dc.identifier.urihttps://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/144047-
dc.description.abstractIn this article we detail how certain theoretical and methodological orientations of the Critical Qualitative School of Madrid enriched the initial evaluation of the II Strategic Plan for Equal Opportunities between Women and Men of the Cabildo Insular de Gran Canaria. These orientations were applied throughout the design, analysis, and interpretation of the material produced. During the design phase, the distinction between requirements and demands, the concept of practice, and the inclination to listen were particularly significant. In the analysis and interpretation of the qualitative texts, two orientations were especially relevant. On one hand, the emphasis on analyzing the processes of meaning-making by delving into the latent and hidden aspects. On the other hand, the practice of combining empirical and theoretical approaches concretely in each study, aiming toward what is referred to within the school as "generalist knowledge of the concrete". All of these contributions enabled us to offer an evaluation that, despite its limitations, benefitted from the advantages of not adhering to a rigid, technique-driven approach to research practice.en_US
dc.description.abstractEn el presente artículo detallamos cómo determinadas orientaciones teórico-metodológicas propias de la Escuela Cualitativista Crítica de Madrid nos permitieron enriquecer de forma consciente la primera evaluación del II Plan Estratégico de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres del Cabildo Insular de Gran Canaria. Estas se pusieron en marcha en el diseño, análisis e interpretación del material producido. En la fase de diseño fueron especialmente importantes la diferencia entre requerimiento y demanda, la idea de praxis y la tendencia a la escucha. En el análisis e interpretación de los textos cualitativos, dos fueron las orientaciones más relevantes. Por un lado, el énfasis en el análisis de los procesos de generación de sentido mediante la incursión en el nivel de lo latente y lo oculto. Por otro lado, el ejercicio de conjugar de manera concreta en cada investigación la práctica empírica y la teórica, aspirando a lo que desde la Escuela se conoce como un saber “generalista de lo concreto”. Todas las aportaciones citadas nos permitieron ofrecer una evaluación que, a pesar de sus limitaciones, se benefició de las bondades de no someter la práctica de la investigación al fetichismo de la técnica.en_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofEncrucijadas-Revista Critica De Ciencias Socialesen_US
dc.sourceEncrucijadas. Revista Critica De Ciencias Sociales [ISSN 2174-7148], v. 25 (1), p. 1-22, a2503en_US
dc.subject630303 Metodologíaen_US
dc.subject6309 Grupos socialesen_US
dc.subject.otherCritical Qualitative Schoolen_US
dc.subject.otherEvaluationen_US
dc.subject.otherEquality Planen_US
dc.subject.otherOrientationsen_US
dc.subject.otherEscuela Cualitativista Críticaen_US
dc.subject.otherEvaluaciónen_US
dc.subject.otherPlan de igualdaden_US
dc.subject.otherAportacionesen_US
dc.titleAportaciones prácticas de la Escuela Cualitativista Crítica de Madrid en la evaluación del II Plan Estratégico de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres del Cabildo Insular de Gran Canariaen_US
dc.title.alternativePractical orientations of the Critical Qualitative School of Madrid in the Evaluation of the II Strategic Plan for Equal Opportunities between Women and Men of Gran Canaria Isle Councilen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.isi001530266300002-
dc.identifier.urlhttps://recyt.fecyt.es/index.php/encrucijadas/article/view/111402-
dc.identifier.eissn2174-6753-
dc.description.lastpage22en_US
dc.identifier.issue1-
dc.description.firstpage1en_US
dc.relation.volume25en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.description.numberofpages22en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateJunio 2025en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-DERen_US
dc.description.esciESCI
dc.description.fecytqQ2
dc.description.fecytpuntuacion36,3
dc.description.dialnetimpact0,0
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.miaricds7,5
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR Análisis interdisciplinar de retos sociales-
crisitem.author.deptDepartamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social-
crisitem.author.orcid0000-0002-0389-7672-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Métodos Cuantitativos en Economía y Gestión-
crisitem.author.fullNameGil Sánchez, Guacimara-
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (269,93 kB)
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.