Please use this identifier to cite or link to this item:
https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/140138
Title: | Glossary of emerging terms in artificial intelligence and metaverses from a sociotechnical and educational perspective | Other Titles: | Glosario de términos emergentes en inteligencia artificial y metaversos desde una perspectiva sociotécnica y educativa | Authors: | Lucero Baldevenites, Elisabeth Viviana Jurado-Vásquez, Hugo Armando Espinel, Jesus Eduardo Bracho-Fuenmayor, Pedro Luis Contreras-Piña, Gerardo |
UNESCO Clasification: | 33 Ciencias tecnológicas 5801 Teoría y métodos educativos |
Keywords: | Artificial Intelligence Critical Glossary Critical Pedagogy Digital Education Metaverse, et al |
Issue Date: | 2024 | Journal: | Metaverse Basic And Applied Research | Abstract: | Introduction: the rapid development of technologies such as artificial intelligence, the metaverse, and extended reality has reconfigured educational, social, and cultural environments, giving rise to new discourses and practices. However, this progress has also generated conceptual gaps and an imprecise use of key terms, which complicates their critical adoption in the pedagogical field. Method: the study adopted a qualitative and interpretive approach, based on the hermeneutic-critical paradigm. Content analysis and purposive theoretical sampling were used to select the most frequently used terms in the most recent scientific literature. The data was organized through open coding, grouping them into four thematic areas. Results: a critical glossary was developed containing 40 terms organized into four main areas: artificial intelligence and education, metaverse and extended reality, sociotechnical and critical dimension, and educational innovation. Each term included a technical definition, a critical commentary, and an applied example, thus promoting a reading that connects the techno-pedagogical discourse in a relational and contextual way. Conclusions: the glossary proved to be a valuable epistemological tool, useful both for critical digital literacy and for teacher training and educational research. It contributed to highlighting ideological tensions, conceptual gaps, and the social effects of technologies, promoting a more reflective and conscious understanding of the digital ecosystem in education. Introducción: el rápido desarrollo de tecnologías como la inteligencia artificial, el metaverso y la realidad extendida ha reconfigurado los entornos educativos, sociales y culturales, dando lugar a nuevos discursos y prácticas. No obstante, este avance también ha generado vacíos conceptuales y una utilización imprecisa de términos clave, lo que complica su adopción crítica en el ámbito pedagógico. Método: el estudio adoptó un enfoque cualitativo e interpretativo, fundamentado en el paradigma hermenéutico-crítico. Para su desarrollo, se utilizó un análisis de contenido y un muestreo teórico intencional que permitió seleccionar los términos más recurrentes en la literatura científica más reciente. Los datos fueron organizados a través de una codificación abierta, agrupándolos en cuatro ejes temáticos. Resultados: se elaboró un glosario crítico que contiene 40 términos organizados en cuatro grandes ejes: inteligencia artificial y educación, metaverso y realidad extendida, dimensión sociotécnica e innovación educativa. Cada término incluyó una definición técnica, un comentario crítico y un ejemplo aplicado, promoviendo así una lectura que conecta de forma relacional y contextual el discurso tecnopedagógico. Conclusiones: el glosario resulta ser una valiosa herramienta epistemológica, útil tanto para la alfabetización digital crítica como para la formación de docentes e investigación educativa. Contribuye a visibilizar las tensiones ideológicas, las lagunas conceptuales y los efectos sociales de las tecnologías, promoviendo una comprensión más reflexiva y consciente del ecosistema digital en la educación |
URI: | https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/140138 | DOI: | 10.56294/mr2024.104 | Source: | Metaverse Basic and Applied Research[EISSN 2953-4577],v. 3, (Enero 2024) |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.