Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/133334
Title: El retablo de lámina en Tenerife. Problemática y concreción tipológica a partir de varios ejemplos del siglo XVIII
Other Titles: The “retablo de lámina” (Laminated Altarpiece) in Tenerife. Issues and Typological Specification Based on Several Examples from the 18th Century
Authors: Parrilla, Silvia Díaz
Sánchez Fernández, Antonio Jesús
Lorenzo Lima, Juan Alejandro
de la Torre Cantero, Jorge Luis
UNESCO Clasification: 6203 Teoría, análisis y crítica de las bellas artes
Keywords: Retablos
Canarias
Estructura
Conservación
Siglo XVIII
Issue Date: 2024
Journal: Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia 
Abstract: Este artículo propone un estudio multidisciplinar sobre una tipología de retablo que predominó en Canarias durante la segunda mitad del siglo xviii: el llamado ahora retablo de lámina, que se diferencia de otras predominantes en época previa y con posterioridad. Para ello se analizan tres ejemplos conservados en iglesias muy próximas de Icod de los Vinos, población del norte de Tenerife donde tuvo un importante desarrollo durante las décadas de 1760 y 1770 gracias a la actividad del pintor local Cristóbal Afonso (1742-1797). Con dicho maestro se puede vincular el ornato y quizá la definición de esta clase tan concreta de retablo, que tuvo un desarrollo coetáneo en otras localidades de Tenerife, La Palma, La Gomera y Fuerteventura. Además de las peculiaridades estructurales o constructivas, se analiza el deterioro que dichas obras suelen mostrar en nuestro tiempo.
This article proposes a multidisciplinary study on a typology of altarpiece that prevailed in the Canary Islands during the second half of the 18th century: that is the so-called retablo de lámina, which differs from other prevalent types in previous and subsequent periods. For this purpose, three preserved examples in nearby churches in Icod de los Vinos, a northern town of Tenerife, have been analyzed. In this place, there was a significant development of this typology during the 1760s and 1770s, thanks to the artistic activity of the local painter Cristóbal Afonso (1742-1797), with whom it is possible to link the ornamentation and perhaps the definition of this specific type of altarpiece, which had a similar development in other locations in Tenerife, La Palma, La Gomera and Fuerteventura. In addition to structural or constructive peculiarities, the deterioration that these works usually show has been analyzed.
URI: http://hdl.handle.net/10553/133334
ISSN: 2341-1112
DOI: 10.51349/veg.2024.2.19
Source: Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia [ISSN 1133-598X, eISSN 2341-1112], v.24, nº 2, p. 1111-1131, (Julio 2024)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (2,15 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.