Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/132332
Title: | YouTube como herramienta didáctica para la educación literaria en Secundaria | Other Titles: | YouTube as a didactic tool for literary education in Secondary School | Authors: | Pérez García, Carmen | Editors: | Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, null | UNESCO Clasification: | 570107 Lengua y literatura 580107 Métodos pedagógicos 580101 Medios audiovisuales |
Keywords: | Tecnologías de la información y la comunicación Educación Competencia digital Redes sociales Youtube, et al |
Issue Date: | 2024 | Journal: | El Guiniguada | Abstract: | Actualmente, las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) se encuentran
en el centro de la vida social de las nuevas generaciones, por lo que el desarrollo de la
competencia digital (CD) se ha convertido en uno de los objetivos primordiales en la
educación actual. Asimismo, en el ámbito de las redes sociales destaca la plataforma
YouTube por su formato audiovisual y por su frecuencia de uso por parte de los jóvenes.
Por tanto, el propósito del presente trabajo es mostrar las posibilidades educativas que
ofrece YouTube, tanto para el desarrollo de la competencia digital como para el
pensamiento crítico y la creatividad. Para ello, se ha elaborado una propuesta basada en
una doble aproximación a las capacidades de los estudiantes: por un lado, como
receptores, y, por otro, como productores y emisores de contenido. Currently, Information and Communication Technologies (ICT) are at the centre of the social life of the new generations, which is why the development of digital competence (DC) has become one of the main objectives in today's education. Likewise, in the field of social networks, the YouTube platform stands out for its audiovisual format and its frequency of use by young people. Therefore, the purpose of this paper is to show the educational possibilities offered by YouTube, both for the development of digital competence and for critical thinking and creativity. To this end, a proposal has been drawn up based on a dual approach to students' abilities: on the one hand, as receivers, and, on the other, as producers and transmitters of content. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/132332 | ISSN: | 2386-3374 | DOI: | 10.20420/ElGuiniguada.2024.724 | Source: | El Guiniguada [ISSN 0213-0610, eISSN 2386-3374], n. 33, p. 196-210, (Julio 2024) |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.