Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/127585
Title: | Migración internacional y carrera académica: Análisis comparativo de dos colectivos de inmigrantes académicos en México y España | Other Titles: | International Migration and Academic Career: Comparative Analysis of Two Groups of AcademicImmigrants in Mexico and Spain | Authors: | Mendoza Pérez, Cristobal | UNESCO Clasification: | 520302 Movilidad y migraciones internacionales | Keywords: | Academic career International migration Mexico Skilled migration Spain, et al |
Issue Date: | 2022 | Journal: | Migraciones | Abstract: | The article explores reason for migration among two groups of academics (Spaniards and Italians in Mexico and Latin Americans in Spain). While southern Europeans migrate to Mexico because of few quality jobs in academia in their home countries, Latin Americans mostly move to Spain to expand studies. Secondly, the article analyses the labour trajectories of these two groups. Academics from southern Europe have a positive job progression in Mexico, but Latin Americans in Spain mainly achieve precarious job positions with teaching-oriented profiles, so that some choose to leave academia or even consider a new migration. As a bottom line, there is the discussion about whether the studied groups respond to a “knowledge migration” or are “qualified migrants” that migrate due to poor employment prospects El artículo explora las razones de migración de dos grupos de académicos (españoles e italianos en México y latinoamericanos en España). Mientras los europeos del sur migran a México debido a la falta de empleos de calidad en la academia de sus países de origen, los latinoamericanos se desplazan mayormente a España para ampliar estudios. En segundo lugar, el artículo analiza las trayectorias laborales de estos dos grupos. Los académicos del sur de Europa tienen una progresión laboral positiva en México, pero los académicos latinoamericanos en España consiguen principalmente posiciones laborales precarias con perfiles orientados a la docencia, de tal forma que algunos optan por abandonar la academia o incluso se plantean una nueva migración. Como argumento de fondo, se encuentra la discusión sobre si los grupos estudiados responden a una “migración del conocimiento” o son “migrantes cualificados” que migran ante la falta de perspectivas laborales. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/127585 | ISSN: | 1138-5774 | DOI: | 10.14422/mig.2022.002 | Source: | Migraciones [ISSN 1138-5774] (55), (2022) |
Appears in Collections: | Artículos |
SCOPUSTM
Citations
1
checked on Nov 17, 2024
Page view(s)
19
checked on Dec 9, 2023
Download(s)
13
checked on Dec 9, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.