Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/127267
Title: Colorismo, racismo e identidad. Estrategias didácticas para fomentar su discusión en el aula
Other Titles: Colourism, racism and identity. Didactic strategies to promote their discussion in the classroom
Authors: Céspedes Suárez, Carmen Isabel 
UNESCO Clasification: 570111 Enseñanza de lenguas
6114 Psicología social
Keywords: Colorismo
Racismo
Español como lengua extranjera
Educación superior
Caribe anglófono, et al
Issue Date: 2023
Journal: Ogigia-Revista Electronica De Estudios Hispanicos 
Abstract: Con este trabajo pretendemos indagar en las percepciones que albergan los estudiantes universitarios del Caribe anglófono en torno a temas complejos como el blanqueamiento de la piel, la xenofobia o la rivalidad entre diferentes comunidades y minorías de este contexto. Por medio de recursos innovadores cercanos a su esfera personal y el español como vehículo de comunicación, examinamos sus impresiones desde un punto de vista cualitativo con objeto de concebir programas de intervención coherentes y un currículo inclusivo que dé mejor cuenta de su realidad. Para tal fin sugerimos una tipología de actividades interculturales, que tras ser aplicadas atestiguaron el cambio de perspectiva experimentado en los alumnos; el patente incremento de la competencia comunicativa intercultural, así como los beneficios éticos y morales derivados de afrontar este tipo de realidades en el aula.
This paper aims to examine the perceptions that university students have of several sensitive topics in the English-speaking Caribbean such as racism, colourism or rivalry among different ethnic communities of this context. Through innovative resources and the Spanish language as the medium for communication, we examine their impressions from a qualitative point of view in order to conceive coherent intervention programmes and an inclusive curriculum that better reflects their reality. Bearing this goal in mind, we suggest a typology of intercultural activities that proved to be significantly effective. The overall results showed a change of perspective in students, an evident increase of the intercultural communicative competence as well as the ethical and moral benefits resulting from facing these realities in the classroom.
URI: http://hdl.handle.net/10553/127267
ISSN: 1887-3731
DOI: 10.24197/ogigia.30.2021.127-155
Source: Ogigia. Revista Electrónica De Estudios Hispánicos [1887-3731], nº 30, p. 127–155
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (796,33 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.