Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/124012
Title: | Aprendizaje cooperativo digital de la destreza escrita | Other Titles: | Writing competence through digital cooperative learning | Authors: | Silvestre Miralles, Alicia | Editors: | Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, null | UNESCO Clasification: | 580107 Métodos pedagógicos | Keywords: | Escritura colaborativa en línea Aprendizaje cooperativo Destreza escrita Coautoría Escritura creativa, et al |
Issue Date: | 2023 | Journal: | El Guiniguada | Abstract: | El presente escrito narra una experiencia de escritura creativa en lengua nativa español mediante aprendizaje cooperativo (Johnson y Johnson, 1989; Slavin, 1990; Kagan, 1994; Comoglio, 1996). La pandemia impuso tener clase distanciados y sin poder compartir materiales físicamente, así que nos planteamos el objetivo de innovar en metodologías de práctica de la destreza escrita que se adaptasen a la realidad y permitieran seguir trabajando grupalmente. En la experiencia aquí recogida se generó una práctica de texto cooperativo online para todo un grupo de estudiantes. El texto producido fue corregido grupalmente en clase. Además, la asignatura contaba entre sus ítems de evaluación continua con la elaboración de un porfolio, en el que narran sus opiniones libre y espontáneamente. En los resultados se demuestra el impacto positivo de la actividad en varios aspectos, a saber, el desarrollo de habilidades evaluadoras, ortográficas, de puntuación, incremento de léxico, mejora de la sintaxis, estilo, coherencia y cohesión y marcadores discursivos, entre otros. This writing narrates an experience of creative writing in the native Spanish language through cooperative learning (Johnson and Johnson, 1989; Slavin, 1990; Kagan, 1994; Comoglio, 1996). The pandemic imposed having classes at a distance and without being able to share materials physically, so we set ourselves the goal of innovating in methodologies for practicing written skills that were adapted to reality and allowed to continue working as a group. In the experience collected here, an online cooperative text practice was generated for a whole group of students. The text produced was corrected as a group in class. In addition, the subject included among its continuous evaluation items the preparation of a portfolio, in which they freely and spontaneously narrate their opinions. The results demonstrate the positive impact of the activity in various aspects, namely, the development of evaluation skills, spelling, punctuation, increase in vocabulary, improvement of syntax, style, coherence and cohesion, and discursive markers, among others. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/124012 | ISSN: | 2386-3374 | DOI: | 10.20420/ElGuiniguada.2023.634 | Source: | El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 32, p. 108-123, (2023) |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
82
checked on Oct 31, 2024
Download(s)
26
checked on Oct 31, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.