Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/124011
Title: El cómic en la biblioteca universitaria de Ciencias de la Educación: un recurso estratégico para la enseñanza y el aprendizaje en la ULPGC
Other Titles: The comic in the University Library of Education Sciences: a strategic resource for teaching and learning in the ULPGC
Authors: Becerra Romero, Daniel 
Cabrera Morales, Teresa
Díaz Mederos, Nereida Pino
Ramos Morera, Luisa
Editors: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, null
UNESCO Clasification: 570111 Enseñanza de lenguas
620304 Dibujo, grabado
Keywords: Biblioteca universitaria
Historieta
Herramientas en la enseñanza
Recursos educativos
Aprendizaje, et al
Issue Date: 2023
Journal: El Guiniguada 
Abstract: Aunque la imagen se considera desde la antigüedad un elemento esencial en la creación y transmisión de información, así como un medio válido para el aprendizaje, puede decirse que la historieta no se ha utilizado en España como recurso educativo hasta casi finales del siglo XX, salvo en contadas excepciones. Tras su irrupción en el mundo académico en particular, se ha visto su amplio potencial para el desarrollo de importantes competencias y aplicaciones directas en la docencia e investigación. En consonancia con esta idea, en el año 2015 pusimos en marcha El Rincón del Cómic de la Biblioteca de Ciencias de la Educación de la ULPGC, con el objetivo de impulsar su colección y de convertirse en un recurso didáctico estratégico dentro de la Universidad. En el presente artículo se presentan los resultados de dicha iniciativa.
Although the image has been considered since ancient times as an essential element in the creation and conveyance of information, as well as a valid means for learning, it can be said that the comic strip was not used in Spain as an educational resource until almost the end of the 20th century. With a few exceptions, this comes in contrast to what happened in nearby countries such as France. After its emergence in the academic world in particular, one could recognize its wide potential for the development of important competencies and direct applicability in teaching and research. Following this line of thought, in 2015 we launched El Rincón del Cómic from the Library of Education Sciences of the ULPGC, with the aim of promoting its collection and becoming a strategic teaching resource within the University. This article presents the results of this initiative.
URI: http://hdl.handle.net/10553/124011
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2023.633
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 32, p. 93-107, (2023)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (5,65 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.