Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10553/123044
Campo DC Valoridioma
dc.contributor.authorFranesqui García, Miguel Ángelen_US
dc.contributor.authorRodríguez-Alloza, Ana Maríaen_US
dc.contributor.authorYepes Temiño, Jorgeen_US
dc.contributor.authorGarcía González, Cándida Inmaculadaen_US
dc.date.accessioned2023-05-25T08:34:21Z-
dc.date.available2023-05-25T08:34:21Z-
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.issn2045-2322en_US
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/123044-
dc.description.abstractThe reuse of waste materials and residual aggregates as well as the reduction of emissions has become vitally important for the environment, the economy and logistics of the asphalt paving industry. This study characterizes the performance and production properties of asphalt mixtures with waste crumb-rubber modifier from scrap tires, a warm mix asphalt surfactant additive and residual poor-quality volcanic aggregates as the single mineral component. The combination of these three cleaner technologies provides a promising solution to produce more sustainable materials by reusing two different types of waste and decreasing the manufacturing temperature at the same time. The compactability, stiffness modulus and fatigue performance characteristics were assessed in the laboratory for different low production temperatures and compared to conventional mixtures. The results indicate that these rubberized warm asphalt mixtures with residual vesicular and scoriaceous aggregates comply with the technical specifications for paving materials. The dynamic properties are maintained or even improved while reusing waste materials and allowing reductions of the manufacturing and compaction temperatures up to 20 °C, therefore, decreasing energy consumption and emissions.en_US
dc.languageengen_US
dc.relationConvenio Interadministrativo de Cooperación Entre la Administración Pública de la Comunidad Autónoma de Canarias A Través de la Consejería de Obras Públicas, Transportes y Vivienda y la Universidad de las Palmas de Gran Canaria Para la Elaboración de la “Guía de Recomendaciones Técnicas Para el Diseño y Ejecución de Firmes en la Red de Carreteras de Canarias”en_US
dc.relation.ispartofScientific Reportsen_US
dc.sourceScientific Reports [EISSN 2045-2322], v. 13 (1), 8153, (Diciembre 2023)en_US
dc.subject330529 Construcción de carreterasen_US
dc.subject331209 Resistencia de materialesen_US
dc.subject330506 Ingeniería civilen_US
dc.subject.otherCivil engineeringen_US
dc.subject.otherEngineeringen_US
dc.titleCleaner technologies for asphalt mixtures combining reuse of residual aggregates, waste crumb rubber and warm mix asphalt additiveen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.1038/s41598-023-35235-zen_US
dc.identifier.pmid37208414-
dc.identifier.scopus85159790488-
dc.identifier.isiWOS:001001529400003-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.authorscopusid57188747644-
dc.contributor.authorscopusid55552959500-
dc.contributor.authorscopusid57972142900-
dc.contributor.authorscopusid57194343208-
dc.identifier.eissn2045-2322-
dc.identifier.issue1-
dc.relation.volume13en_US
dc.investigacionIngeniería y Arquitecturaen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateDiciembre 2023en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-INGen_US
dc.description.sjr0,973-
dc.description.jcr4,6-
dc.description.sjrqQ1-
dc.description.jcrqQ2-
dc.description.scieSCIE-
dc.description.miaricds10,5-
item.grantfulltextrestricted-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR Fabricación integrada y avanzada-
crisitem.author.deptDepartamento de Ingeniería Civil-
crisitem.author.deptGIR IOCAG:Geología Aplicada y Regional-
crisitem.author.deptIU de Oceanografía y Cambio Global-
crisitem.author.deptDepartamento de Ingeniería Civil-
crisitem.author.deptGIR Fabricación integrada y avanzada-
crisitem.author.deptDepartamento de Ingeniería Civil-
crisitem.author.orcid0000-0003-3803-5690-
crisitem.author.orcid0000-0001-5039-1482-
crisitem.author.orcid0000-0002-8379-3397-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Ingeniería Mecánica-
crisitem.author.parentorgIU de Oceanografía y Cambio Global-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Ingeniería Mecánica-
crisitem.author.fullNameFranesqui García, Miguel Ángel-
crisitem.author.fullNameYepes Temiño, Jorge-
crisitem.author.fullNameGarcía González, Cándida Inmaculada-
crisitem.project.principalinvestigatorFranesqui García, Miguel Ángel-
Colección:Artículos
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