Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/118054
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dc.contributor.authorAlmeida Aguiar, Antonio Samuelen_US
dc.contributor.authorBetancor León, Miguel Ángelen_US
dc.date.accessioned2022-09-13T14:43:28Z-
dc.date.available2022-09-13T14:43:28Z-
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.issn2014-3567en_US
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/118054-
dc.description.abstractThe aim of this article is to identify the participation and/or adherence of German teachers and the German colony that settled in the Canary Islands in the implementation and spread of the national socialist ideology from 1933 till 1945. The quality state of this case contemplates interview to the one protagonist close to this process and documentary revision, hemerographic and archival, used as methodology tools. The results of the research have shown important findings about the processes carried out as well as the media and strategies that were used to build a strategic place to expand the national-socialist ideology. The strong rooting of the German colony settled in the island and its context as well as the geostrategic interest of the territory are key elements to understand the quick adherence of the Teutonic population to the nazi cause. The results of the research show clear evidence: the Deutsche Schulen actively participated to favour the national-socialism ideas so that they grew and remained in the German local community; the teachers actively participated in the expansion of the ideology of the New Germany, creating associations like the Hitlerjugend or the Bund Deutscher Mäde, using different propaganda media. These conclusions permit the extrapolation of the results obtained like a frame of reference for future studies in the mainland territory during the period analysed (1933-1945).en_US
dc.description.abstractEl presente artículo tiene como objeto identificar la participación del profesorado alemán en la implantación y extensión del nacionalsocialismo en los colegios alemanes (Deutsche Schulen) en España durante el Tercer Reich. A través de la metodología del estudio de casos, utilizando el contexto del archipiélago Canario, hemos identificado a los protagonistas, los procesos llevados a cabo, así como qué medios y estrategias fueron utilizados para alcanzar los objetivos propuestos. El fuerte arraigo de la colonia alemana asentada en las islas y su contexto, así como los intereses geoestratégicos del territorio, son elementos claves para entender la pronto adhesión de la población teutona a la causa nazi. Los resultados de la investigación muestran una evidencia clara: los Deutsche Schulen sirvieron de lugar estratégico para la extensión del nacionalsocialismo en la comunidad germana y local; el profesorado participó activamente en la extensión de la ideología de la Nueva Alemania, creando asociaciones como la Hitlerjugend o la Bund Deutscher Mäde, utilizando para ello diferentes medios de propaganda. Estas conclusiones permiten extrapolar los resultados obtenidos como marco de referencia para futuros estudios, en el resto de la geografía peninsular, en el periodo estudiado (1933-1945).en_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofHSE Social and Education Historyen_US
dc.sourceHSE Social and Education History [EISSN 2014-3567], v. 10 (2), p. 134-157, (Junio 2021)en_US
dc.subject5802 Organización y planificación de la educaciónen_US
dc.subject5803 Preparación y empleo de profesoresen_US
dc.subject.otherCanary Islandsen_US
dc.subject.otherGerman Schoolsen_US
dc.subject.otherHitler Youthen_US
dc.subject.otherNational Socialismen_US
dc.subject.otherTeachersen_US
dc.subject.otherColegios alemanesen_US
dc.subject.otherProfesoresen_US
dc.subject.otherNacionalsocialismoen_US
dc.subject.otherJuventudes hitlerianasen_US
dc.subject.otherCanariasen_US
dc.titleEl profesorado de los colegios alemanes en España al servicio del Tercer Reich (1933-1945): un estudio de casoen_US
dc.title.alternativeThe teachers of the German Schools in Spain at the service of the Third Reich (1933-1945): a case studyen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.17583/HSE.2021.5308en_US
dc.identifier.scopus85136662178-
dc.contributor.orcid0000-0001-9437-3147-
dc.contributor.orcidNO DATA-
dc.contributor.authorscopusid57215903621-
dc.contributor.authorscopusid57861263200-
dc.identifier.eissn2014-3567-
dc.description.lastpage157en_US
dc.identifier.issue2-
dc.description.firstpage134en_US
dc.relation.volume10en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateJunio 2021en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-EGBen_US
dc.description.sjr0,218
dc.description.sjrqQ1
dc.description.esciESCI
dc.description.fecytqQ3
dc.description.fecytpuntuacion23,92
dc.description.dialnetimpact0,274
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.dialnetdD2
dc.description.miaricds9,5
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.fulltextCon texto completo-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptGIR Estudios sobre humanismo, filología y pervivencia clásicas y literatura canaria-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.deptGIR Educación Inclusiva, Sociedad y Familia-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.orcid0000-0001-9437-3147-
crisitem.author.orcid0000-0002-6668-878X-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Filología Hispánica Clásica y de Estudios Árabes y Orientales-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Educación-
crisitem.author.fullNameAlmeida Aguiar, Antonio Samuel-
crisitem.author.fullNameBetancor León, Miguel Ángel-
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