Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/115572
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVelilla Sánchez, María Ángelesen_US
dc.date.accessioned2022-07-01T12:11:09Z-
dc.date.available2022-07-01T12:11:09Z-
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.issn1133-1127en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/115572-
dc.description.abstractThis paper examines English-medium instruction lectures at the University of Zaragoza (Spain) and problematises the extent to which English is only the ‘medium’ or the ‘lingua franca’ to obtain a teaching-learning purpose as regards content or whether these lectures are also sensitive to language learning. The study analyses metalinguistic comments made by EMI lecturers during their lessons in which they ‘focus on form’, i.e., shift from the topic they were discussing (course-related content) to English language forms (e.g., vocabulary, pronunciation, etc.) as a pragmatic strategy among others employed by the lecturers to prevent and overcome difficulties of comprehension experienced by their students. The corpus for the study consists of 14 hours of audiorecorded lectures in two different disciplines (Business Administration and Nanoscience). The methodology relies on a discoursepragmatic analysis of the transcribed lectures as well as on semi-structured interviews with the lecturers, which serve to understand their perception of their own use of this and other pragmatic strategies. The results of the study help to provide evidence of the supportive attitude of EMI lecturers who focus on form to assist their students primarily with disciplinary-related language but who consider themselves as non-language teachers.en_US
dc.description.abstractEste artículo tiene por objetivo analizar clases magistrales de inglés como medio de instrucción en la Universidad de Zaragoza (España) para definir hasta qué punto el inglés es sólo el “medio” o la “lengua franca” para obtener un propósito de enseñanzaaprendizaje respecto al contenido de las asignaturas o si estas clases también son sensibles al aprendizaje del idioma. El estudio aborda comentarios metalingüísticos realizados por los profesores durante sus clases en las que se “presta atención a la forma", es decir, pasan del contenido relacionado con las asignaturas a aspectos formales de la lengua (por ejemplo, vocabulario, pronunciación, etc.). Estos comentarios metalingüísticos se analizan como una estrategia pragmática entre otras empleadas por los profesores para prevenir y superar las dificultades de comprensión que experimentan sus alumnos. El corpus del estudio consta de 14 horas de clases magistrales grabadas en dos disciplinas diferentes (Administración de Empresas y Nanociencia). La metodología se basa en un análisis discursivo-pragmático de las transcripciones de las clases, así como en entrevistas semiestructuradas con los profesores para comprender su percepción sobre el propio uso de esta y otras estrategias pragmáticas. Los resultados del estudio contribuyen a evidenciar el apoyo de los docentes de inglés como medio de instrucción a sus estudiantes con el lenguaje disciplinar a pesar de no considerarse a sí mismos como expertos en enseñanza de lengua extranjera.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofLFE. Revista de Lenguas para Fines Específicosen_US
dc.sourceLFE. Revista de Lenguas para Fines Específicos [ISSN 2340-8561], v. 28 (1), p. 193-206en_US
dc.subject5801 Teoría y métodos educativosen_US
dc.subject570111 Enseñanza de lenguasen_US
dc.subject5701 Lingüística aplicadaen_US
dc.subject.otherEnglish as a medium instructionen_US
dc.subject.otherFocus on formen_US
dc.subject.otherPragmatic strategiesen_US
dc.subject.otherDisciplinary languageen_US
dc.subject.otherLanguage supporten_US
dc.subject.otherInglés como medio de instrucciónen_US
dc.subject.otherAtención a la formaen_US
dc.subject.otherEstrategias pragmáticasen_US
dc.subject.otherLenguaje disciplinaren_US
dc.subject.otherApoyo lingüísticoen_US
dc.titleEnglish-medium instruction experiences: ‘Focus on form’ as a strategy to develop subject specific literacyen_US
dc.title.alternativeExperiencias de inglés como medio de instrucción. Centrarse en la forma como una estrategia para desarrollar la alfabetización específica de la materiaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.contributor.orcid0000-0002-0285-9834-
dc.description.lastpage206en_US
dc.identifier.issue1-
dc.description.firstpage193en_US
dc.relation.volume28en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.description.esciESCI
dc.description.fecytqQ3
dc.description.fecytpuntuacion27,02
dc.description.dialnetimpact0,295
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.dialnetdD1
dc.description.miaricds9,9
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (650,29 kB)
Show simple item record

Page view(s)

88
checked on Apr 27, 2024

Download(s)

49
checked on Apr 27, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.