Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/115564
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dc.contributor.authorGutiérrez Fresneda, Raúlen_US
dc.contributor.authorPlanelles Iváñez, Montserraten_US
dc.date.accessioned2022-07-01T12:00:46Z-
dc.date.available2022-07-01T12:00:46Z-
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.issn1133-1127en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/115564-
dc.description.abstractThe process of teaching and learning to read has evolved in recent decades from an act centred on decoding action to a task of interaction between the reader and the text in which the reader's knowledge, goals and interests play an important role. In this sense, the importance of acquiring both specific vocabulary and reading skills will enable the mastery of the communicative conventions related to a specific context. Achieving the skills and competences necessary for academic and professional success implies that students take an active role in relation to the text in order to acquire coherent meaning from their reading. In contrast to this, the reality is that the resources used in the classroom with students to practise reading comprehension tend to focus on providing answers to a series of questions, preferably of a literal nature, through school texts. However, little work has been done on how students access textual information through teaching approaches that require active learning and stimulate the ability to think through expository texts in different languages (Spanish and English in this work). The objective of this study was to compare the level of written comprehension of two groups of students in the fifth year of Primary Education. One that worked on the elaboration of different types of questions using texts present in daily life in a cooperative way and another that exercised the written comprehension, with the same texts, answering different questions given by the teachers. A total of 116 pupils between 10 and 11 years of age (M = 10.62; SD = 0.43) participated in the study, of whom 48.7% were boys and 51.3% girls. The data collected point to the benefit of using this alternative methodology for the improvement of reading, and thus this teaching model is recommended to facilitate the learning of reading comprehension at different educational levels.en_US
dc.description.abstractEl proceso de enseñar y aprender a leer ha evolucionado en las últimas décadas desde un acto centrado en la acción decodificadora a una tarea de interacción entre el lector y el texto en la que los conocimientos, objetivos e intereses del lector juegan un papel importante. En este sentido, la importancia de adquirir tanto vocabulario específico como habilidades de lectura permitirá el dominio de las convenciones comunicativas relevantes para un contexto específico. El logro de las habilidades y competencias necesarias para el éxito académico y profesional implica que los estudiantes asuman un papel activo en el texto para adquirir un significado coherente a partir de su lectura. En contraposición a este hecho, la realidad es que la diversidad de recursos que se utilizan en el aula con los estudiantes para ejercitar la comprensión lectora tiende a centrarse en dar respuesta a una serie de preguntas, preferentemente de carácter literal, a través de textos escolares. Sin embargo, se ha trabajado poco sobre cómo los estudiantes acceden a la información textual a través de propuestas didácticas que exigen un aprendizaje activo y estimulan la capacidad de pensar a través de textos expositivos en diferentes idiomas (español e inglés). El objetivo de este estudio fue comparar el nivel de comprensión escrita de dos grupos de alumnos de quinto año de Educación Primaria, uno que trabajaba en la elaboración de preguntas de diferente tipo utilizando textos presentes en la vida cotidiana de forma cooperativa y otro que ejercitó la comprensión escrita, con los mismos textos, respondiendo a diferentes preguntas dadas por los docentes. Participaron en el estudio un totalde 116 estudiantes entre 10 y 11 años (M = 10,62; DT = 0,43), de los cuales el 48,7% eran niños y el 51,3% niñas. Los datos recabados dan especial relevancia a este tipo de metodologías para la mejora de la lectura, por lo que se recomienda este modelo de enseñanza para facilitar el aprendizaje de la comprensión lectora en los diferentes niveles educativos.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofLFE. Revista de Lenguas para Fines Específicosen_US
dc.sourceLFE. Revista de Lenguas para Fines Específicos [ISSN 2340-8561], v. 28 (1), p. 61-74en_US
dc.subject5701 Lingüística aplicadaen_US
dc.subject5801 Teoría y métodos educativosen_US
dc.subject.otherReading comprehensionen_US
dc.subject.otherLearning to read for specific purposesen_US
dc.subject.otherDecodingen_US
dc.subject.otherQuestion formulationen_US
dc.subject.otherCooperative learningen_US
dc.subject.otherComprensión lectoraen_US
dc.subject.otherAprender a leer con fines específicosen_US
dc.subject.otherDecodificaciónen_US
dc.subject.otherFormulación de preguntasen_US
dc.subject.otherAprendizaje cooperativoen_US
dc.titleEffects of the development of reading comprehension questions on learning improvementen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.contributor.orcid0000-0002-3432-1676-
dc.contributor.orcid0000-0001-8033-7794-
dc.description.lastpage74en_US
dc.description.firstpage61en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.description.esciESCI
dc.description.fecytqQ3
dc.description.fecytpuntuacion27,02
dc.description.dialnetimpact0,295
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.dialnetdD1
dc.description.miaricds9,9
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
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