Identificador persistente para citar o vincular este elemento:
http://hdl.handle.net/10553/115073
Título: | Communication between Parents and their University Offspring and Sources of Personal and Social Support | Otros títulos: | Comunicaciones Padres e Hijos Universitarios y Fuentes de Apoyo Personal y Social | Autores/as: | Guerra Santana, Mónica Francisca Rodríguez Pulido, Josefa Artiles Rodríguez, Josué |
Palabras clave: | Personal support Social support Family communication Higher education University students, et al. |
Fecha de publicación: | 2022 | Publicación seriada: | International Journal of Sociology of Education | Resumen: | Communication allows the interrelationship of family members and has an influence
on the personal and social adjustment of offspring. This research paper analyzes the
types of family communication that exist between parents and their offspring and the
sources of personal and social support available to university students. The link
between the gender and the search for parent-offspring support variables are studied
against the types of family communication. A quantitative analysis has been
performed based on a descriptive, correlational and comparative design, and taking
906 students from a European university as the sample. The results indicate it was
found that, overall, university students had a positive relationship with their parents.
It was further discovered that daughters develop more negative behaviors and hurtful
attitudes toward their mother than sons. University students tend to value and turn to
different sources of support depending on the issue they wish to solve, with
differences being noted based on gender. We conclude that university students have
an open and satisfactory friendly relationship with both their parents, and value the
family support they receive positively when they have personal and social problems. La comunicación permite la interrelación entre los miembros de la familia e influye en el ajuste personal y social de los hijos/as. Esta investigación examina el tipo de comunicación familiar entre padres/madres e hijos/as y las fuentes de apoyo personal y social que tienen los universitarios. Se estudian las relaciones entre las variables género y búsqueda de apoyo padres/madres e hijos/as con los tipos de comunicación familiar. Realizamos una investigación cuantitativa, con diseño descriptivo, correlacional y comparativo, en 906 estudiantes de una universidad europea. Los resultados indican que chicos y chicas universitarios mantienen una buena comunicación con sus padres y madres. Las chicas, desarrollan conductas más negativas y actitudes hirientes con su madre a diferencia de los chicos. Los universitarios valoran y tienen diferentes fuentes de apoyo según el problema que quieran resolver, encontrándose diferencia según el género. Concluimos que los universitarios mantienen una comunicación familiar abierta y satisfactoria con ambos progenitores, valorando el apoyo familiar de manera positiva ante un problema personal y social. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/115073 | ISSN: | 2014-3575 | DOI: | 10.17583/rise.8813 | Fuente: | International Journal of Sociology of Education [ISSN 2014-3575], v. 11(2), p. 96-127 |
Colección: | Artículos |
Los elementos en ULPGC accedaCRIS están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.