Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/112523
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCecic Mladinic, Danielaen_US
dc.contributor.authorRamón Molina, Elisa Maríaen_US
dc.contributor.authorUbani García, Fabiolaen_US
dc.date.accessioned2021-11-02T09:52:28Z-
dc.date.available2021-11-02T09:52:28Z-
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.isbn978-84-09-22970-3en_US
dc.identifier.issn2445-3641en_US
dc.identifier.otherDialnet-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/112523-
dc.description.abstractThis poster presents an art informed research used to create visual artistic workshops which one of the final deliverables of a 2-year study of an Erasmus + Project ArtiCULan on the positive influence of arts and music workshops in order to integrate refugee or other cultures’ children in their primary school’s context. ArtiCULan is a European Union funded Project (2018-2021) among 4 countries: Belgium, Portugal, Spain and Turkey: University of Applied Sciences and Arts PXL (Belgium), the University of Las Palmas de Gran Canaria (Spain), the University of Porto (Portugal), the University of Istanbul (Turkey) and primary schools in the different participating countries being the lead partner: PXL (Belgium). The theoretical framework to support the thesis of the above mentioned project proves the benefits of using visual artistic workshops by using qualitative insight while integrating the aesthetic traits of artworks. Authors such as Benić (2016) and Boyd and Cutcher (2015) highlight the children’s motivation to engage in artistic creations in classes if given the premises that there was emotional support during the creative process. ArtiCULan´s design based approach embraces the merger of several artistic domains in only one single workshop such as: arts education, music, dance, drama in order to enhance the cultural identity and meaningful interactions (among peers, teachers and pupils and artists) with a goal to increase integration and equality while improving the level of the school foreign language for refugee or other cultures’ pupils. ArtiCULan´s art based workshops intend to foster individual artistic expression, and creativity allowing children and teachers room for mutual respect and sharing of ideas in multicultural and multilingual classrooms.en_US
dc.description.abstractEste póster presenta una investigación basada en el arte que se utiliza para crear talleres artísticos visuales. Es uno de los resultados del estudio, de dos años de duración, del proyecto Erasmus + ArtiCULan sobre la influencia positiva de talleres de arte y música para integrar a niños refugiados o de otras culturas en las aulas de educación primaria. ArtiCULan es un proyecto, financiado por la Unión Europea (2018-2021), realizado entre 4 países: Bélgica, España, Portugal y Turquía: Universidad de Ciencias Aplicadas y Artes PXL (Bélgica), la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (España), la Universidad de Oporto (Portugal), la Universidad de Estambul (Turquía) y las escuelas primarias de los diferentes países participantes siendo el socio principal: PXL (Bélgica). El marco teórico en el que se fundamenta el proyecto muestra los beneficios de talleres artísticos desde una perspectiva cualitativa al tiempo que se integran las características estéticas de las obras de arte. Autores como Benić (2016) y Boyd y Cutcher (2015) destacan la motivación de los niños para participar en creaciones artísticas si se les proporciona apoyo emocional durante el proceso creativo. ArtiCULan se basa en un enfoque que integra varios ámbitos artísticos en un solo taller, la educación artística, la música, la danza y el teatro, con el fin de enriquecer la identidad cultural y las interacciones significativas (entre compañeros, profesores y alumnos y artistas), así como aumentar la integración y la igualdad. Igualmente, los talleres artísticos ayudan a que los alumnos refugiados o de otras culturas mejoren el nivel lingüístico en el contexto del aula. Los talleres artísticos de ArtiCULan pretenden fomentar la expresión artística individual y la creatividad, creando un clima de respeto mutuo entre profesorado y alumnado, así como el intercambio de ideas en aulas multiculturales y multilingües.en_US
dc.languageengen_US
dc.publisherMusicoGuiaen_US
dc.relation.ispartofMusicoguía magazineen_US
dc.sourceConference Proceedings CIVAE 2020 2nd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education, p. 303-305en_US
dc.subject.otherVisual artsen_US
dc.subject.otherMulticulturalen_US
dc.subject.otherEuropean Projecten_US
dc.subject.otherWorkshopsen_US
dc.subject.otherEducación artística visualen_US
dc.subject.otherMulticulturalidaden_US
dc.subject.otherProyecto europeoen_US
dc.subject.otherTalleresen_US
dc.titleArtiCUlan: Visual Art Education in multilingual and multicultural workshopsen_US
dc.title.alternativeArtiCUlan: Talleres de educación artística en aulas multiculturalesen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjecten_US
dc.typeConferenceObjecten_US
dc.relation.conference2nd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education - CIVAE 2020en_US
dc.identifier.urlhttp://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8093059-
dc.description.lastpage305en_US
dc.description.firstpage303en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Actas de congresosen_US
dc.contributor.authordialnetid3633183-
dc.contributor.authordialnetidNo ID-
dc.contributor.authordialnetidNo ID-
dc.identifier.dialnet8093059ARTLIB-
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-HUMen_US
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR Foreign language education through applied technologies and intercultural sensitivity-
crisitem.author.deptDepartamento de Didácticas Específicas-
crisitem.author.deptDepartamento de Didácticas Específicas-
crisitem.author.orcid0000-0002-2770-4564-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Filología Moderna, Traducción e Interpretación-
crisitem.author.fullNameCecic Mladinic,Daniela-
crisitem.author.fullNameRamón Molina, Elisa María-
crisitem.author.fullNameUbani García, Fabiola-
crisitem.event.eventsstartdate28-10-2020-
crisitem.event.eventsenddate29-10-2020-
Appears in Collections:Actas de congresos
Adobe PDF (389,5 kB)
Show simple item record

Page view(s)

41
checked on Nov 19, 2022

Download(s)

7
checked on Nov 19, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.