Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/111533
Title: | Integración urbanística de proyectos y planes portuarios en las Palmas de Gran Canaria (1883-1991) | Authors: | Ramón Ojeda, Antonio Ángel González Morales, Alejandro |
UNESCO Clasification: | 620103 Urbanismo 540401 Geografía urbana 330511 Puertos |
Keywords: | Paradigm Port-city dialogue Projects and plans Urban-port space |
Issue Date: | 2020 | Project: | Global South. Puertos y Desarrollo Económico y Social en El Atlántico Meridional (1850-2010) | Journal: | Ciudad y Territorio: Estudios Territoriales | Abstract: | Inside the Global project South. Ports and economic and social development in the Southern Atlantic Ocean we investigate the mutually induced transformations between the port and the city of Las Palmas de Gran Canaria. We study the growth and expansion of both, the port and the city, to try to un-derstand how the space of confluence between one and the other is articulated. We propose the follow-ing hypothesis: the relationship between the city and its port has evolved during all these years, not only in the material or physical plane, but also at a conceptual level as to how both spaces are understood by their respective plans and projects. We want to know if the transformation observed in the area of confluence of the port and the city is due to the way in which both spaces have been conceived. For this, we consult the plans and projects that have defined the origin and development of the port, as well as the planning of the city from 1898 to the present. We have carried out an analysis work on the evolution of urban and port planning to determine if there has been a change in the paradigm or way of focusing these documents, how this evolution has occurred and what moments have been key in that process. Dentro del proyecto Global South. Puertos y Desarrollo Económico y Social en El Atlántico Meridional investigamos las transformaciones inducidas mutuamente entre el puerto y la ciudad de Las Palmas de Gran Canaria. Estudiamos el crecimiento y expansión tanto del puerto como de la ciudad para intentar comprender cómo se articula el espacio de confluencia entre ambos. Nos planteamos la siguiente hipótesis: la relación entre la ciudad y su puerto ha evolucionado durante todos estos años, no sólo en el plano material o físico, sino incluso a nivel conceptual en cuanto a cómo son entendidos ambos espacios por sus respectivos planes y proyectos de construcción. Queremos saber si la transformación observada en el ámbito de confluencia del puerto y la ciudad obedece a la forma en que han sido concebidos ambos espacios. Para ello, consultamos los planes y proyectos que han definido el origen y desarrollo del puerto, así como los planeamientos de la ciudad desde 1898 hasta la actualidad. Hemos llevado a cabo un trabajo de análisis sobre la evolución del planeamiento urbanístico y portuario para determinar si se ha producido un cambio en el paradigma o forma de enfocar estos documentos, cómo se ha producido esta evolución y qué momentos han sido claves en dicho proceso. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/111533 | ISSN: | 2659-3254 | DOI: | 10.37230/CyTET.2020.204.04 | Source: | Ciudad y Territorio: Estudios Territoriales [ISSN 2659-3254], v. 52 (204), p. 247-262 |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.