Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/111441
Title: | Análisis morfológico y contextual de las pinturas rupestres antropomorfas de la isla de Gran Canaria | Other Titles: | Morphological and contextual analysis of the anthropomorphic rupestrial paintings of Gran Canaria Island | Authors: | Sosa-Alonso, Pedro J. | UNESCO Clasification: | 550405 Prehistoria 550501 Arqueología |
Keywords: | Canarian Archaeology Human Figures Red Pigment Rock Art Arte rupestre, et al |
Issue Date: | 2021 | Journal: | Cuadernos de Prehistoria y Arqueologia de la Universidad Autonoma de Madrid | Abstract: | In the present work we show a reflection and analysis of the cave paintings of anthropomorphic figures made in the rock art places of Gran Canaria. These motifs represented in the rock are distributed in three archaeological sites on the island: Majada Alta, Cuevas de Cubas and Cueva del Moro. Spaces in which we have worked with non-invasive documentation techniques that have helped us to achieve the first digital traces of the pigments that are preserved in their supports. This study has been necessary to know the true morphology of the preserved pigments, which has helped us to understand that the anthropomorphs of each site are different from each other, that there is no style and that each painting station is in a different context. This is interesting data, as it reflects the complexity we face when making links between the different human figures represented, whose meaning, chronologies and motivations do not have to be the same. En el presente trabajo mostramos una reflexión y análisis de las pinturas rupestres de figuras antropomorfas realizadas en las estaciones rupestres de Gran Canaria. Estos motivos representados en la roca se distribuyen en tres yacimientos arqueológicos de la isla: Majada Alta, Cuevas de Cubas y Cueva del Moro; espacios en los que hemos trabajado con técnicas de documentación no invasivas que nos han ayudado a conseguir los primeros calcos digitales de los pigmentos que se conservan en sus soportes. Este estudio ha sido necesario para conocer la verdadera morfología de los pigmentos conservados, lo que nos ha ayudado a comprender que los antropomorfos de cada yacimiento son diferentes entre sí, que no existe un estilo y que cada estación de pinturas se encuentra en un contexto diferente. Se trata de datos interesantes, pues reflejan la complejidad a la que nos enfrentamos a la hora de realizar vínculos entre las diferentes figuras humanas representadas, cuyo significado, cronologías y motivaciones no tienen por qué ser las mismas. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/111441 | ISSN: | 0211-1608 | DOI: | 10.15366/CUPAUAM2021.47.1.008 | Source: | Cuadernos de Prehistoria y Arqueologia de la Universidad Autonoma de Madrid [ISSN 0211-1608], v. 47 (1), p. 227-246, (Junio 2021) |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.