Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/108157
Title: | El proceso de transformación de la plaza de Mercado de Bello (Colombia), hacia un espacio percibido | Other Titles: | The transformation process of the Bello (Colombia) Market square, to a perceived space | Authors: | Rojas Tavera, Santiago Londoño Toro, Elizabeth Dahiana |
UNESCO Clasification: | 540401 Geografía urbana | Keywords: | Gentrificación Espacio Percibido Espacio Público Plaza de Mercado Bello (Antioquia), et al |
Issue Date: | 2021 | Publisher: | Servicio de Publicaciones y Difusión Científica de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) | Conference: | XV Coloquio de Geografía Urbana | Abstract: | Bello es un municipio localizado en Antioquia-Colombia, en la cordillera central
de los Andes. Caracterizado por su industrialización y comercialización,
prácticas agrícolas y distribución que benefician a sus habitantes. Las actividades
productivas del municipio han sufrido cambios. La desindustrialización
y expansión de la urbanización, generan una transformación en el uso
del suelo, particularizando: la verticalización, el déficit del espacio público y
la modernización de espacios tradicionales como la plaza de mercado. La
plaza de Bello es un espacio público, con dinámicas de abastecimiento, interacción
y adquisición de recursos; un sustento para las familias involucradas
con la actividad comercial que se desarrolla allí. Describir los intereses económicos
que se tejen en las transformaciones socio-espaciales de la plaza de
mercado del municipio, es el objetivo de esta ponencia. Teniendo en cuenta:
usuarios, comerciantes, constructoras y funcionarios públicos. Se diseñaron
encuestas (plan de análisis en Epi-Info) y entrevistas. Lefebvre y la producción
del espacio desde el espacio percibido, son el sustento teórico. Como principales
resultados están: la transformación de la plaza está asociada a un proceso
de gentrificación. La plaza es un espacio más de reproducción del
capital con procesos de coerción a los comerciantes para que no se resistan
al desalojo. Bello is a municipality located in Antioquia-Colombia, in the central mountain of the Andes. Characterized by its industrialization and commercialization, agricultural practices and distribution that benefit its population. Productive activities of the municipality have changed. The deindustrialization and the urbanization expansion generate a transformation in land use, particularizing, the verticalization, the public space deficit and the modernization of traditional spaces like marketplace. Bello´s marketplace, is a public space, with catering dynamics, interaction and acquisition of resources; a sustenance for the families involved in the commercial activity that is developed there. Describing the economic interests that are woven in the socio-spatial transformations of the marketplace of the municipality, is the objective of this presentation. Keeping in mind: users, merchants, construction companies and public workers. Surveys (analysis plan in Epi-Info) and interviews were designed. Lefebvre, and the production of the space from the perceived space, are the theoretical support. As main results there are: The marketplace transformation is associated to a gentrification process, the marketplace is more for capital reproduction with coercion processes for merchants so that they do not resist eviction. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/108157 | ISBN: | 978-84-9042-400-1 | Source: | La reconfiguración capitalista de los espacios urbanos: transformaciones y desigualdades / Juan Manuel Parreño Castellano y Claudio Jesús Moreno Medina (Coords.), p. 307-322 |
Appears in Collections: | Capítulo de libro |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.