Please use this identifier to cite or link to this item:
https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/108120
Title: | Turismo de cruceros en Las Palmas de Gran Canaria (España): reflexiones territoriales | Other Titles: | Cruise tourism in Las Palmas de Gran Canaria (Spain): territorial considerations | Authors: | Amaro García, Ainhoa Battino, Silvia |
UNESCO Clasification: | 531290 Economía sectorial: turismo | Keywords: | Impactos Turismo de cruceros Las Palmas de Gran Canaria Impacts Cruise tourism |
Issue Date: | 2021 | Publisher: | Servicio de Publicaciones y Difusión Científica de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) | Conference: | XV Coloquio de Geografía Urbana | Abstract: | El turismo es una industria global, en 2018 1.400 millones de personas se desplazaron
con fines recreativos por todo el mundo. Como consecuencia, las
ciudades han detectado en el sector turístico un motor de crecimiento y desarrollo económico. Tal es el caso de Las Palmas de Gran Canaria, una ciudad
que, de manera intencionada, bien a través de intervenciones puntuales o
de cambios normativos, ha terminado transformando muchos aspectos de
la configuración territorial y de la vida de los residentes a raíz de la llegada de
cruceros. Ante este escenario, se pone de manifiesto la importancia de estudiar
la situación particular de la actividad turística de la capital como puerto
base de cruceros y como ésta, al convivir con el turismo interno, suele presentar
dos caras: una positiva, relacionada con los beneficios económicos;
otra negativa, generada por el impacto espacial y funcional que supone la
llegada puntual de un gran número de viajeros. La metodología propuesta
se ha basado en un análisis cuantitativo y cualitativo, a través de la evolución
cartográfica de Las Palmas de Gran Canaria. Tourism is a global industry, in 2018 1.400 M people traveled for recreational purposes. As a consequence, cities have detected in the tourism sector an engine of economic growth and development. Such is the case of Las Palmas de Gran Canaria, a city that intentionally, either through specific interventions or regulatory changes, has ended up transforming many aspects of the territorial configuration and life of the residents following due to the arrival of cruise ships. Faced with this scenario, it is highlighted the importance of studying the particular situation of the tourist activity of the capital as a base port of cruises and how this, in confluence with internal tourism, usually presents two faces: a positive one, related to the economic benefits; another negative, generated by the social, spatial and functional impacts of the timely arrival of a large number of travelers. The proposed methodology has been based on a quantitative and qualitative analysis, through the cartographic evolution of the Las Palmas de Gran Canaria. |
URI: | https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/108120 | ISBN: | 978-84-9042-400-1 | Source: | La reconfiguración capitalista de los espacios urbanos: transformaciones y desigualdades / Juan Manuel Parreño Castellano y Claudio Jesús Moreno Medina (Coords.), p. 19-39 |
Appears in Collections: | Capítulo de libro |
Page view(s)
105
checked on May 25, 2024
Download(s)
294
checked on May 25, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.