Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/129808
Title: | Historias en la roca. Documentación integral y estudio del arte rupestre al aire libre de la isla de Gran Canaria | Other Titles: | Stories in the rock. Integral documentation and study of the rock art in the open air of the island of Gran Canaria | Authors: | Sosa Alonso, Pedro Javier | Director: | Santana Pérez, Germán Onrubia Pintado, Jorge |
UNESCO Clasification: | 550501 Arqueología 550602 Historia del arte 550405 Prehistoria |
Issue Date: | 2024 | Abstract: | La presente tesis doctoral se compone de un estudio integral del arte rupestre de
la isla de Gran Canaria, cuyo objetivo principal ha sido la creación de un marco
cronológico de la arqueología insular a través de las representaciones gráficas de las
poblaciones indígenas y las sociedades de la Edad Moderna.
En primer lugar, se ha realizado un trabajo de recopilación y análisis completo
sobre los antecedentes de esta temática. En el que se engloba la totalidad de la bibliografía
previa sobre los estudios de arte rupestre en la isla, además de considerar los trabajos de
referencia a escala global y los estudios más recientes. Por otro lado, no solo en lo que
respecta al arte rupestre, se ha realizado un balance general del estado de la cuestión de
la arqueología insular teniendo en cuenta las últimas investigaciones. Lo que ha servido
para contextualizar las estaciones de pinturas y petroglifos y entender las culturas a las
que se adscriben.
Con respecto a los aspectos metodológicos se han tenido en cuenta innovadoras
técnicas de prospección sistemáticas para la localización de los emplazamientos
arqueológicos y el hallazgo de otros desconocidos para la ciencia. Se han aplicado
técnicas de arqueología experimental para entender la ejecución de los grabados, análisis
físico-químicos para conocer la composición de las pinturas, análisis morfológico y
tipológico de los motivos representados, además de la aplicación de técnicas de
documentación y registro a través de modelos tridimensionales y el análisis de imagen a
través de diferentes softwares para visualizar las representaciones rupestres y poder
entender la relación existente entre las mismas para considerar sus cronologías.
A fin de cuentas, todo ello ha ayudado a elaborar una explicación históricoarqueológica que permite establecer un marco cronológico de Gran Canaria a través del
arte rupestre y su distribución en el territorio. Aparte de ayudar a generar interpretaciones
argumentadas y nuevas cuestiones a considerar en un futuro próximo para el avance de la
investigación. This doctoral thesis consists of a comprehensive study of the rock art of the island of Gran Canaria, whose main objective has been the creation of a chronological framework of the island's archaeology through the graphic representations of the indigenous populations and societies of the Modern Age. First of all, a complete compilation and analysis of the background of this subject has been carried out. This includes all the previous bibliography on the studies of rock art on the island, as well as considering the reference works on a global scale and the most recent studies. On the other hand, not only with regard to rock art, a general balance of the state of the question of island archaeology has been made, taking into account the latest research. This has served to contextualize the stations of paintings and petroglyphs and to understand the cultures to which they are ascribed. Corresponding to the methodological aspects, innovative techniques of systematic prospection have been taken into account for the localization of archaeological sites and the discovery of others unknown to science. Experimental archaeology techniques have been applied to understand the execution of the engravings, physical-chemical analysis to know the composition of the paintings, morphological and typological analysis of the motifs represented, in addition to the application of documentation and recording techniques through three-dimensional models and image analysis through different softwares to visualize the cave representations and to understand the relationship between them to consider their chronologies. In the end, all this has helped to elaborate a historical-archaeological explanation that allows to establish a chronological framework of Gran Canaria through the rock art and its distribution in the territory. Apart from helping to generate argued interpretations and new questions to be considered in the near future for the advancement of research. |
Description: | Programa de Doctorado en Territorio y Sociedad. Evolución Histórica de un Espacio Tricontinental (África, América y Europa) por la Universidad de La Laguna y la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria | URI: | http://hdl.handle.net/10553/129808 |
Appears in Collections: | Tesis doctoral |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.