Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/114880
Title: | Cursos de Acceso para Mayores de 25 y 45 Años: La Gamificación como Elemento Dinamizador en el Aprendizaje de ILE | Other Titles: | Over 25 and 45 Year-Old Access to University Courses: Gamification as a Dynamising Element in EFL Learning | Authors: | Clouet, Richard Luezas Hernández, Helena Cranfield Mckay, Susan Isobel |
UNESCO Clasification: | Investigación | Keywords: | Cursos de Acceso para Mayores de 25 y 45 Años Gamificación Elemento Dinamizador Inglés como Lengua Extranjera (ILE) Over 25 and 45 Year-Old Access to University Courses, et al |
Issue Date: | 2021 | Publisher: | Adaya Press | Conference: | VI Congreso Virtual Internacional de Educación, Innovación y TIC (EdunovaTIC 2021) | Abstract: | El alumnado que acude a los Cursos de Acceso a la Universidad para Mayores de 25 y 45 Años, ofrecido por la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, presenta una variedad de perfiles, y parte
además con diferentes niveles de Inglés como Lengua Extranjera (ILE). En el caso concreto al que
hace referencia el póster, las sesiones de clase de la asignatura de Inglés tienen lugar una vez a la
semana en horario de tarde, y se orientan como un refuerzo pedagógico de cara a las pruebas de
acceso. A través de una recreación del juego de mesa “Serpientes y Escaleras”, este póster muestra
cómo en esta asignatura de Inglés, determinados factores personales pueden incidir de forma negativa
en su aprendizaje y consolidación de conocimientos: fatiga/cansancio al final de la jornada, falta de
rutinas de estudio, falta de motivación…El profesorado de ILE no puede intervenir en algunos de estos
factores (por ejemplo, si abandonan porque su trabajo les supone un impedimento). En cambio, en los
mencionados en el párrafo anterior sí que puede marcar una diferencia, si recurre a técnicas de innovación educativa como elementos dinamizadores del aprendizaje (Locke y Latham, 2019; McClelland, 1989). Para contrarrestar los efectos de algunas “serpientes” se proponen una serie de “escaleras” consistentes en una gamificación basada en el sistema de PBL (Points, Badges and Leaderboards), que contribuye a mantener la motivación, fomenta la consolidación del aprendizaje, y favorece la cooperación del grupo y la Atención a la Diversidad (Prieto Andreu, 2020) Students attending the Over 25 and 45 Year-Old Access to University Courses, offered by the University of Las Palmas of Gran Canaria, present a variety of profiles and bring different levels of English as a Foreign Language (EFL). Regarding the specific case referred to in the poster, their English class sessions take place once a week with an evening schedule, and bear an approach of pedagogical reinforcement with their admission exams in view. By reproducing the board game ‘Snakes and Ladders’, this poster shows how in this subject of English specifically, certain factors might negatively affect their learning and consolidation of knowledge: fatigue/weariness at the end of the day, lack of study routines, lack of motivation… ELF teachers cannot intervene in some of these factors (for instance, if students quit due to an impossibility of combining their jobs and studies). However, in the case of the aforementioned obstacles, teachers can actually make a difference, just by turning to educational innovation techniques and using them as a dynamising learning element (Locke & Latham, 2019; McClelland, 1989). In order to counteract the effects of some of the possible ‘snakes’ in learning, a series of ‘ladders’ are suggested, which consist of a gamification based on a PBL (Points, Badges and Leaderboards) system. This contributes to maintaining students’ motivation, fosters their consolidation of learning skills, favours cooperation within the class group and attention to diversity (Prieto Andreu, 2020). |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/114880 | ISBN: | 978-84-124511-2-2 | Source: | Edunovatic2021. Conference proceedings: 6th Virtual International Conferenceon Education, Innovation and ICT, 2021,, p. 411-413 |
Appears in Collections: | Póster de congreso |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.