Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/76785
Title: Los sistemas de acreditación: aproximación conceptual y teórica
Other Titles: Acreditation Systems. Conceptual and Theorical Framework
Authors: Medina Fernández, Oscar 
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
5802 Organización y planificación de la educación
Keywords: Accreditation Systems
Competence Validation
Acknowledgment Of Acquired Competencies
Competence Accreditation
Adult Education, et al
Issue Date: 2006
Journal: Educar 
Abstract: When we talk about accreditation systems both in pedagogic literature and in legal texts we always do it as a means of fulfilling several educational and social functions at the same time: to answer the fast-growing social changes, to promote the level of competence in the population, to reduce social exclusion, to improve transparency in the labour market, etc. This article tries to analyse the conceptual and theoretical perspective of accreditation systems, presenting some ideas for the debate on the pedagogical reasons that could justify and legitimise these new strategies and finally propose what might be considered some of the conceptual bases of accreditation systems as well as their classification.
Cuando se habla de sistemas de acreditación en la literatura pedagógica y en los textos legales siempre se hace como un medio llamado a cumplir varias funciones sociales y educativas al mismo tiempo: para responder a los acelerados cambios sociales, para elevar el nivel de formación de la población, para reducir la exclusión social, para mejorar la transparencia del mercado de trabajo, etc. En este artículo se analiza la perspectiva teórica y conceptual de los sistemas de acreditación, exponiendo algunas ideas para el debate sobre las razones pedagógicas que podrían justificar y legitimar estas nuevas estrategias educativas, y proponiendo finalmente lo que podrían ser algunas bases conceptuales de los sistemas de acreditación, así como una clasificación de los mismos.
Quan parlem de sistemes d'acreditació en la literatura pedagògica i en els textos legals sempre es fa a fi de complir diferents funcions socials i educatives alhora: per respondre als accelerats canvis socials, per augmentar el nivell formatiu de la població, per reduir l'exclusió social, per millorar la transparència del mercat de treball, etc. En aquest article s'analitza la perspectiva teòrica i conceptual dels sistemes d'acreditació, exposant algunes idees per al debat sobre les raons pedagògiques que podrien justificar i legitimar aquestes noves estratègies educatives, i proposant finalment el que podrien ser les bases conceptuals dels sistemes d'acreditació, així com una classificació d'aquests.
URI: http://hdl.handle.net/10553/76785
ISSN: 0211-819X
Source: Educar [ISSN 0211-819X], v. 38, p. 105-131, (2006)
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (131,6 kB)
Show full item record

WEB OF SCIENCETM
Citations

1
checked on Sep 18, 2022

Page view(s)

39
checked on Sep 11, 2022

Download(s)

4
checked on Sep 11, 2022

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.