Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/75808
Title: Caracterización de la formación en turismo, como uno de los pilares fundamentales de la competitividad turística en Colombia
Other Titles: Characterization of tourism training, as one of the mainstays of tourism competitiveness in Colombia
Authors: Zuniga Collazos, Alexander
Castillo Palacio, Marysol
UNESCO Clasification: 531290 Economía sectorial: turismo
Keywords: Tourism
Academic Programs
Graduates
Colombia
Turismo, et al
Issue Date: 2012
Journal: Anuario Turismo Y Sociedad 
Abstract: For Latin American countries, the tourism sector represents an opportunity for growth and economic and social development. However, in countries like Colombia, research and training of skilled personnel in this sector is still weak. The article identifies the academic programs focused on tourism offered in Colombia, and analyzes the statistical behavior of the graduates of these types of programs. The methodology for the study focuses on secondary sources such as general information system of higher education "snies" of the Ministry of National Education "men" Colombia and the website of the Colombian higher education institutions that offer tourism programs. Finally, the article shows that tourism programs in technology level are the most offered, followed by both professional technicians and professional. At postgraduate level there is a preference for specialized programs.
Para los países latinoamericanos, el sector turismo representa una oportunidad de crecimiento, desarrollo económico y social. Sin embargo, en países como Colombia, la investigación y la formación de personal capacitado en este sector es aún deficiente (Castillo, Zúñiga y Chim, 2011). Los objetivos del estudio son: identificar y analizar los programas académicos enfocados hacia el sector de turismo, ofertados en Colombia, e identificar el comportamiento estadístico de los graduados de estos programas. La metodología utilizada para el estudio se centró en fuentes secundarias como el Sistema General de Información de la Educación Superior "snies" del Ministerio de Educación Nacional "men" Colombia y las páginas web de las instituciones de educación superior colombianas que ofertan los programas en turismo. Finalmente, el estudio muestra que los programas en turismo a nivel tecnológico son los de mayor oferta, seguido por los técnicos profesionales y profesionales. A nivel de postgrado se observa una preferencia por los programas de especialización.
URI: http://hdl.handle.net/10553/75808
ISSN: 0120-7555
Source: Anuario Turismo y Sociedad [ISSN 0120-7555], v. 13, p. 227-249, (Noviembre 2012)
Appears in Collections:Artículos
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