Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/74982
Title: Estudio de factores resilientes en familiares de personas con discapacidad
Authors: Ponce Espino, Jordi Eusebio
Torrecillas Martín, Ana María 
UNESCO Clasification: 61 Psicología
Keywords: Family
Disability
Resilience
Vulnerability
Risk, et al
Issue Date: 2014
Journal: INFAD 
Abstract: This paper presents an investigation whose objective was to conduct a descriptive analysis of the resilience of a group of 100 relatives of people with disabilities. We used a short questionnaire which focused on sociodemographic aspects, and the Spanishversion of the Young and Wagnild Resilience Scale (1993) translated and adapted by Heilemann, Lee, and Kury (2003). Some results indicate that brothers are those who show a higher rate of cases with a higher level of resilience, followed by mothers and then fathers; resilience levels are higher in younger relatives and lower in older ones; mothers bear the burden of care for the dependent member, and there is a significant correlation between the educational level and the level of resilience.
El presente trabajo recoge una investigación cuyo objetivo fue realizar un análisis descriptivo de la resiliencia de un grupo de 100 familiares de personas con discapacidad. Se utilizó, un breve cuestionario centrado en aspectos sociodemográficos, y se empleó la Escala de Resiliencia de Wagnild y Young (1993), adaptada en versión española por Heilemann, Lee y Kury (2003). Algunos resultados indican que son los hermanos los que muestran un mayor índice de casos con un alto nivel de resiliencia, seguido de las madres y luego, de los padres; que la resiliencia es mayor en los familiares más jóvenes y menor en los familiares de más edad; que son las madres las que llevan la carga de la atención al familiar dependiente y que existe una correlación significativa entre el nivel formativo y el nivel de resiliencia.
URI: http://hdl.handle.net/10553/74982
ISSN: 0214-9877
Source: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología [ISSN 0214-9877], v. 7 (1), p. 407-416
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6918467
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (614,69 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.