Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/73643
Title: Educación, escuelas y enseñanza-aprendizaje de la historia en el Sáhara Español
Other Titles: Education, schools y teaching-learning of history in the Spanish Sahara
Authors: Andreu Mediero, Beatriz 
Kroudo, Nadia
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
550607 Historia de la educación
Keywords: Franquismo, historia de la educación, historia social, didáctica de lahistoria, identidad
Historia de la educación
Historia social
Didáctica de la historia
Identidad, et al
Issue Date: 2020
Journal: HSE Social and Education History 
Abstract: Este trabajo analiza cómo fue, a qué respondió y qué consecuencias sociales tuvo la acción educativa que España llevó a cabo en el Sáhara Español durante el periodo franquista. Para realizar este análisis se ha recurrido a una metodología de investigación de carácter cualitativo, en la que están presentes tanto fuentes documentales como orales. De forma sintética, podemos concluir que en la sociedad colonial que surgió desde 1939 hasta 1975, pero fundamentalmente durante el Desarrollismo, la implantación del sistema educativo español, con su didáctica y su enseñanza-aprendizaje de la historia, sirvió para promover la permanencia de España en el Sáhara Español, a través de la formación del pensamiento social, dejando, además, unas huellas indelebles en la identidad cultural saharaui.
This work analyzes the educational action that Spain carried out in the Spanish Sahara during the Francoism: how it was, what it responded to and what social consequences it had. To carry out this analysis, a qualitative research methodology, in which both documentary and oral sources are present, has been used. In summary, we can conclude that in the colonial society that arose from 1939 to 1975, but fundamentally during Developmentalism, the implementation of the Spanish educational system, with its didactics and its teaching-learning of history, served to promote the permanence of Spain in the Spanish Sahara, through the development of social thought, also leaving indelible traces in the Saharan cultural identity.
URI: http://hdl.handle.net/10553/73643
ISSN: 2014-3567
DOI: 10.17583/hse.2020.4619
Source: HSE Social and Education History [2014-3567], vol. 9(2), p. 176-200
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (678,23 kB)
Show full item record

Page view(s)

80
checked on May 21, 2022

Download(s)

78
checked on May 21, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.