Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/72847
Title: Desarrollo de la competencia intercultural en contextos plurilingües y pluriculturales: programa universitario de movilidad idiomática
Other Titles: Development of intercultural competence in plurilingual and pluricultural contexts: University language mobility programme
Authors: Alfonzo De Tovar, Isabel Cristina 
UNESCO Clasification: 5701 Lingüística aplicada
Keywords: Interculturalidad
Movilidad
Plurilingüismo
Pluriculturalismo
ULPGC, et al
Issue Date: 2020
Journal: Tonos Digital 
Abstract: La internacionalización como estrategia de gestión universitaria se ha convertido en un objetivo fundamental para poder enfrentar los desafíos que exige la globalización. En este sentido, se ha de fomentar el intercambio de sus ciudadanos, para construir entre todos una Europa plurilingüe y culturalmente diversa (MCER, 2002). Atendiendo a lo expuesto, esta investigación se basa en dos elementos vinculantes para promoverel proceso de interculturalidad: espacios plurilingües/pluriculturales y programas demovilidad. Esta investigación forma parte de un estudio longitudinal que consiste en determinar el desarrollo de la competencia intercultural en estudiantes de movilidad y tiene como objetivo analizar el desarrollo de la competencia intercultural a través del plurilingüismo y el pluriculturalismo en programas universitarios. Se han seleccionado 28 estudiantes de 15 países diferentes adscritos a estos programas en la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) y se ha seleccionado como instrumento de análisis el modelo propuesto por Fantini y Tirmizi (2006). Posteriormente, se realizó un análisis mixto a través de la Correlación de Pearson, lo que permitió responder a las preguntas de investigación propuestas. Se concluye que el plurilingüismo es una variable relevante en el desarrollo de la CI. Asimismo, estos programas contribuyen alcrecimiento personal y profesional de sus participantes. Esta investigación intenta contribuir con las políticas lingüísticas universitarias para la internacionalización idiomática, a través del diseño de programas de movilidad que favorezcan el aprendizaje idiomático e intercultural.
Internationalization, as a university management strategy, has become a fundamental objective capable to face the challenges posed by globalization. In this sense, the exchange of its citizens must be encouraged in order to build a multilingual and culturally diverse Europe (CEFR, 2002). Furthermore, this research is based on two binding elements which promote the process of interculturality: plurilingual/pluricultural spaces and mobility programmes. This research is part of a longitudinal study which determines the development of intercultural competence in mobility students, and it aims to analyze the development of intercultural competence through multilingualism and multiculturalism in university programmes. Twenty-eight students from fifteen different countries have been enrolled in these programmes at the University of Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) and they have been elected by the model proposed by Fantini and Tirmizi (2006) which has been selected as an instrument of analysis. Subsequently, a mixed analysis was carried out throughout the Pearson Correlation, which allowed the proposed research questions in order to be answered. The author(s) conclude(s) that multilingualism is a relevant variable in thedevelopment of the IC. These programs also contribute to the personal and professional growth of their participants. This research aims to contribute to university language policies for language internationalization, through the design of mobility programmes which favor language and intercultural learning.
URI: http://hdl.handle.net/10553/72847
ISSN: 1577-6921
Source: Tonos digital: Revista de estudios filológicos [ISSN 1577-6921], n. 38
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7247885
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (641,85 kB)
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

1
checked on Sep 25, 2022

Page view(s)

52
checked on Aug 27, 2022

Download(s)

61
checked on Aug 27, 2022

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.