Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/70560
Title: Emprendimiento e Internacionalización: cómo tomar decisiones acertadas
Other Titles: Entrepreneurship and Internationalisation: how to make wise decisions
Authors: González-Loureiro, Miguel
Vlacica, Bozidar
UNESCO Clasification: 5311 Organización y dirección de empresas
Keywords: Proceso de internacionalización
Proceso de toma de decisiones
Percepción del entorno
Estilo cognitivo
Internationalisation process
Decision-making process
Environmental perception
Cognitive style
Issue Date: 2016
Journal: Emprendimiento y negocios internacionales 
Abstract: El emprendimiento internacional implica explorar y explotar oportunidades en mercados internacionales. Este comportamiento está fuertemente influido por la percepción que empresarios y directivos tienen del entorno. Dicha percepción es la primera fase del proceso que da lugar a la decisión. Esta percepción depende de cómo dichos individuos conocen, cómo saben lo que saben, esto es, su cognición. Así, la selección del patrón de internacionalización (cuándo, dónde, cómo, con qué velocidad) está influida por el estilo cognitivo de los decisores. Profundizamos aquí sobre este proceso desde los avances en neurociencia y sobre cómo puede ayudar a tomar mejores decisiones sobre internacionalización.
International entrepreneurship entails exploration and exploitation of opportunities in foreign markets. This behaviour is strongly influenced by the entrepreneur’s and manager’s perception of the environment. Perception is the first stage of the decision-making process. So that perception depends on how individuals know what they know, i.e., their cognition. Thus, the choice of a pattern of internationalisation (when, to where, how, how fast) is influenced by the decision-maker’s style. In this paper, we dig deeper on this process from neuroscience evolving research and provide a reflection on this can help make wise decisions when it comes to internationalisation.
URI: http://hdl.handle.net/10553/70560
ISSN: 2530-5603
DOI: 10.20420/eni.2016.124
Source: Emprendimiento y negocios internacionales [ISSN 2530-5603], v. 1 (1), p. 19-28
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (192,58 kB)
Show full item record

Page view(s)

14
checked on Mar 28, 2020

Download(s)

4
checked on Mar 28, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.