Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/70515
Title: Coopetición: ¿qué factores de conocimiento determinan el comportamiento innovador?
Other Titles: Managing knowledge factors for innovating in coopetition
Authors: Santolaya Sanz, Josefina
Mora Valentín, Eva María
Ortiz de Urbina, Marta
UNESCO Clasification: 5311 Organización y dirección de empresas
Keywords: Coopetición
Conocimiento
Acuerdos de coopetición
Comportamiento innovador
Entrepreneurship, et al
Issue Date: 2019
Journal: Emprendimiento y negocios internacionales 
Abstract: El objetivo de este trabajo es analizar el efecto que tienen la capacidad de absorción, los mecanismos de apropiación, la proximidad de recursos y el “sticky knowledge” en la propensión a innovar en coopetición. Para ello, se ha propuesto un modelo de análisis y se ha testado en una muestra de 526 empresas españolas que cooperan con competidores. Los resultados obtenidos muestran una influencia positiva de los mecanismos de apropiación, la proximidad tecnológica de mercado y el número de investigadores en I+D, en el comportamiento innovador. También se observa un efecto negativo de proximidad cognitiva y social, y así como de algunos componentes de la capacidad de absorción (flujos de conocimiento externo, gasto en I+D y formación).
The purpose of this paper is to analyze how knowledge factors as absorptive capacity, appropriability mechanisms, proximities and sticky knowledge determine the propensity to innovate in coopetition. We test the hypotheses by using a sample of 526 Spanish firms that cooperate with competitors, and performing a logistic binomial regression to analyze the impact of each factor. The findings show a positive influence of appropriability mechanisms, market proximity and the number of R&D researchers on innovative behaviour. It is also observed a negative effect of cognitive and social proximity and some factors of the absorption capacity (knowledge flows, expenditure on R&D and training).
URI: http://hdl.handle.net/10553/70515
ISSN: 2530-5603
DOI: 10.20420/eni.2019.295
Source: Emprendimiento y negocios internacionales [ISSN 2530-5603], v. 4 (2), p. 25-40
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
En español e inglés
Adobe PDF (368,84 kB)
Show full item record

Page view(s)

47
checked on May 11, 2021

Download(s)

55
checked on May 11, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.