Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/69454
Title: Relación entre percepción del clima tarea, orientación a la tarea, claridad emocional y motivación intrínseca
Authors: Núñez Alonso, Juan Luis 
León, Jaime 
Martín-Albo Lucas, José
UNESCO Clasification: 61 Psicología
Keywords: Autodeterminación
Deporte
Inteligencia emocional percibida
Metas de logro
Motivación intrínseca, et al
Issue Date: 2011
Journal: INFAD 
Abstract: Son escasos los estudios que han tratado de integrar en un mismo modelo explicativo aspectos motivacionales y emocionales. Así, el objetivo de este estudio fue analizar las relaciones entre la percepción del clima a la tarea, la orientación a la tarea, la claridad emocional y la motivación intrínseca. Los participantes fueron 399 deportistas españoles, 281 hombres y 118 mujeres practicantes de fútbol, balonmano, baloncesto y voleibol. Se utilizó un modelo de ecuaciones estructurales que mostró que el efecto total de la percepción del clima a la tarea sobre la orientación a la tarea se divide en un efecto directo y otro indirecto a través de la claridad emocional. Además, la orientación a la tarea tuvo un efecto directo y positivo sobre la motivación intrínseca. Todos los efectos fueron significativos y la varianza explicada de la motivación intrínseca fue de un 47%. Los resultados fueron discutidos desde la teoría de la autodeterminación y la teoría de las metas de logro.
Few studies have tried to integrate into a single explanatory model motivational and emotional aspect. Thus, the aim of this study was to analyze the relationships between the perception of task motivational climate, task orientation, emotional clarity and intrinsic motivation. The participants were 399 Spanish sportsmen, 281 men and 118 women practitioners of football, handball, basketball and volleyball. A structural equations model showed that the total effect of the perception of task climate on task orientation is divided into direct effect and other indirect through the emotional clarity. In addition, the task orientation had a direct and positive effect on intrinsic motivation. All the effects were significant and the explained variance of intrinsic motivation was 47%. The results were discussed from self-determination theory and achievement goal theory
URI: http://hdl.handle.net/10553/69454
ISSN: 0214-9877
Source: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología [ISSN 0214-9877],v. 5 (1), p. 409-416
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5876624
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (290,73 kB)
Show full item record

Page view(s)

14
checked on Apr 11, 2021

Download(s)

5
checked on Apr 11, 2021

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.