Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/69436
Title: Leerle la cartilla.... a la cartilla. Diagnóstico de materiales para una escuela más democrática
Authors: Suárez Robaina, Juana Rosa 
Sánchez García, Miguel 
UNESCO Clasification: 5801 Teoría y métodos educativos
Keywords: Docente
Plurilingüismo
Representación
Teaching research
Reading and writing, et al
Issue Date: 2013
Journal: Lenguaje Y Textos 
Abstract: La experiencia que aquí traemos tiene su origen directamente en una práctica de aula efectuada en la Facultad de Formación del Profesorado. Coincidiendo con la impartición de los módulos relativos a la didáctica de la lectura y de la escritura (en el contexto docente de la asignatura Desarrollo de Habilidades Lingüísticas de la carrera de Maestro, especialidad de Audición y Lenguaje), se le propone al alumnado una empresa innovadora: ser partícipe de la valoración crítica de materiales para el aula. El objetivo esencial no es otro que examinar «productos» de lectoescritura y reflexionar sobre el cumplimiento de parámetros didácticos acordes con el contexto educativo actual. Se les sugiere, así, que diagnostiquen, en su forma y en su fondo, si dichos materiales resultan idóneos para la escuela democrática del siglo XXI.
The experience we discuss here is based on a classroom practice carried out at the Teacher Training Department. Coinciding with the delivery of modules for teaching reading and writing (in the context of teaching the subject “Developing Linguistic Abilities” in the Hearing and Language option of the Teaching Degree), students are given an innovative challenge: to help critically evaluate materials for the classroom. The essential objective is simply to look at reading and writing "products" and reflect on the extent to which teaching parameters are met in accordance with the current educational context. They are also encouraged to diagnose, using both form and content, whether such materials are suitable for the twenty-first-century democratic schools.
L'expérience que nous présentons ici provient directement de la pratique pédagogique menée dans la Faculté de formation des enseignants. Coïncidant avec le développement des modules pour l'enseignement de la lecture et de l'écriture (dans le contexte de la matière «Compétences linguistiques » du cursus de formation des enseignants dans la spécialité concernant les «Difficultés de l’audition») nous proposons une nouveauté aux étudiants : participer à l'évaluation critique de documents pédagogiques. L'objectif essentiel est simplement d'examiner des «produits» d'alphabétisation et de réfléchir sur la conformité des paramètres d’enseignement par rapport au contexte éducatif actuel. Il s’agit de diagnostiquer, au moyen d’une analyse forme-fond, si ce matériel est approprié pour l'école démocratique du XXI e siècle
URI: http://hdl.handle.net/10553/69436
ISSN: 1133-4770
Source: Lenguaje y textos [ISSN 1133-4770], n. 37, p. 101-109
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5333928
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (148,41 kB)
Show full item record

Page view(s)

21
checked on Apr 30, 2022

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.