Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/69348
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNúñez Alonso, Juan Luisen_US
dc.contributor.authorLeón, Jaimeen_US
dc.date.accessioned2020-01-24T17:02:34Z-
dc.date.available2020-01-24T17:02:34Z-
dc.date.issued2018en_US
dc.identifier.issn1136-1034en_US
dc.identifier.otherDialnet-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/69348-
dc.description.abstractThe hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation establishes three levels of generality to analyze human motivation (global, contextual, and situational). The dynamism of motivation is explained by means of the relations between the three levels. The purpose of this study is to test the reciprocal effects, top-down and bottom-up, between one motivational level and the adjacent level, as well as the stability of the global level (horizontal effect). A longitudinal design with six measurement time points across a 4-month interval was used. Participants were 142 undergraduate students. Results from path analysis using a Bayesian estimation method provided support for our hypotheses. Finally, the implications of the dynamic processes of influence among the hierarchical levels in academic setting are discussed.en_US
dc.description.abstractnEl modelo jerárquico de la motivación intrínseca y extrínseca establece tres niveles de generalidad paraanalizar la motivación humana (global, contextual y situacional). El dinamismo de la motivación se explicade acuerdo a las relaciones entre estos niveles. El objetivo de este estudio es probar los efectos recíprocos,arriba-abajo y abajo-arriba, entre cada nivel motivacional y su adyacente, así como la estabilidad del nivelglobal (efecto horizontal). Se llevó a cabo un dise˜no longitudinal durante un periodo de cuatro meses.Los participantes fueron 142 estudiantes universitarios. Los resultados del path analisis, utilizando unmétodo de estimación bayesiano, apoyaron las hipótesis planteadas. Finalmente, las implicaciones de losprocesos dinámicos de influencia entre los niveles jerárquicos son discutidas en el contexto académico.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofRevista de Psicodidacticaen_US
dc.sourceRevista de psicodidáctica [ISSN 1136-1034],v. 23 (1), p. 3-0en_US
dc.subject58 Pedagogíaen_US
dc.subject6105 Evaluación y diagnóstico en psicologíaen_US
dc.subject.otherModelo jerárquicoen_US
dc.subject.otherTeoría de la autodeterminaciónen_US
dc.subject.otherEfecto arriba-abajoen_US
dc.subject.otherEfecto abajo-arribaen_US
dc.subject.otherEstudio longitudinalen_US
dc.subject.otherHierarchical modelen_US
dc.subject.otherSelf-determination theoryen_US
dc.subject.otherTop-down effecten_US
dc.subject.otherBottom-up effecten_US
dc.subject.otherLongitudinal studyen_US
dc.titleTesting the Relationships between Global, Contextual, and Situational Motivation: A Longitudinal Study of the Horizontal, Top-Down, and Bottom-Up Effects // Probando las relaciones entre la motivación global, contextual y situacional: un estudio longitudinal de los efectos horizontal, arriba-abajo y abajo-arribaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.urlhttp://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6458116-
dc.identifier.issue1-
dc.relation.volume23-
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.contributor.authordialnetidNo ID-
dc.contributor.authordialnetid846328-
dc.identifier.dialnet6458116ARTREV-
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgces
dc.description.sjr0,928
dc.description.jcr2,1
dc.description.sjrqQ1
dc.description.jcrqQ2
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.ssciSSCI
dc.description.fecytqQ1
dc.description.fecytpuntuacion54,92
item.fulltextCon texto completo-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptGIR Didáctica, Aprendizaje y Motivación en Contextos Específicos-
crisitem.author.deptDepartamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social-
crisitem.author.deptGIR Didáctica, Aprendizaje y Motivación en Contextos Específicos-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.orcid0000-0002-2400-7843-
crisitem.author.orcid0000-0002-9587-4047-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Educación-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Educación-
crisitem.author.fullNameNúñez Alonso, Juan Luis-
crisitem.author.fullNameLeón González-Vélez, Jaime José-
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (333,86 kB)
Show simple item record

Page view(s)

52
checked on Dec 31, 2023

Download(s)

2,475
checked on Dec 31, 2023

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.